
Напитките, които съдържат аромати, но не съдържат захар, могат да се възприемат като сладки – и сега изследователите знаят защо. Оказва се, че мозъкът интерпретира някои аромати като вкус.
Не е новина, че когато ядем или пием, изпитваме не просто вкус, а по-скоро "вкусово-ароматно усещане". Това произтича от комбинация от вкус и мирис, когато ароматите от храната навлизат в носа през устата, феномен, известен като ретроназално обоняние.
Учени от Института Каролинска откриват, че мозъкът интегрира тези сигнали по-рано, отколкото се смяташе досега – още в инсуларната кора, която понякога се нарича вкусова кора – преди сигналите да достигнат фронталната кора, която контролира емоциите и поведението ни.
Откритието е описано в списание Nature Communications.
Комбинация от мирис и вкус
"Открихме, че вкусовата кора реагира на свързаните с вкуса миризми, сякаш са истински вкусове. Това откритие дава възможно обяснение защо понякога усещаме вкусове само чрез миризма, например в ароматизирана вода, и е още едно напомняне за това колко мощно миризмите и вкусовете работят заедно, за да направят храните привлекателни и по този начин допринасят за преяждането с определени храни", обяснява неврологът Путу Агус Хорисантоно (Putu Agus Khorisantono), водещ автор на изследването.
Експериментите са включвали 25 здрави възрастни, които първоначално са били обучени да разпознават сладки и солени вкусове чрез комбинации от вкус и мирис. Това е било последвано от две сесии с функционален магнитен резонанс (fMRI), по време на които на участниците е бил представен или безвкусен аромат, или вкус без мирис. Изследователите са обучили алгоритъм да разпознава модели на мозъчна активност за сладки и солени вкусове и след това са тествали дали същите модели могат да бъдат идентифицирани, когато на участниците са представени само аромати.
Хранителни навици
Оказва се, че ароматите, възприемани като сладки или солени, не само активират същите области на вкусовата кора, както самите вкусови усещания, но и генерират подобни модели на невронно кодиране. Това припокриване е особено забележимо в области на вкусовата кора, свързани с интеграцията на сензорните впечатления.
"Това показва, че мозъкът не обработва вкуса и миризмата поотделно, а създава единно преживяване на вкуса и аромата във вкусовата кора. Този механизъм може да е важен за формирането и промяната на нашите вкусови предпочитания и хранителни навици", заключи водещният автор на изследването, Янина Зойберт (Janina Seubert).
Миризмите в магазина
Изследователите планират да проучат дали същият механизъм се отнася и за ортоназалните миризми, тези, които идват през носа.
"Искаме да знаем дали моделът на активност във вкусовата кора се променя от "солено" към "сладко", когато се преместим от щанда със сирена към щанда със сладките печива в супермаркета", разказва Хорисантоно. "Ако е така, това би могло да окаже значително влияние върху избора ни на храна."
Последиците от изследването са широкообхватни. То не е само за борба с преяждането, но и за разработване на технологии за виртуална реалност, които възпроизвеждат вкусове и миризми дигитално, и за подпомагане на тези, които са загубили обонянието си след COVID-19, както и на пациенти след химиотерапия, която често нарушава възприятието за вкус и аромат.
Справка: Khorisantono, P.A., Veldhuizen, M.G. & Seubert, J. Tastes and retronasal odours evoke a shared flavour-specific neural code in the human insula. Nat Commun 16, 8252 (2025). DOI: 10.1038/s41467-025-63803-6
Източник: When Smell Becomes Flavor: The Brain’s Hidden Trick, Tech Explorist
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
YKoshev
Доколко съвместими са минерално-суровинният отрасъл и чистата околна среда?
Козон
Мистериозен череп на гръцки хоминин е датиран на поне 286 000 години
Peter Petrov
След многократни експлозии нов тест за мегаракетата на Мъск
поп Дръвчо
Гледайте за първи път на живо как новооткритият "междузвезден посетител" 3I/ATLAS се устремява към нас