Нов капан за тъмни фотони

Запис на гравитационните ефекти на тъмната материя върху видимата материя

Ваня Милева Последна промяна на 10 април 2023 в 00:01 13595 0

Търсене на тъмна материя от

Кредит KyotoU Global Comms/Shunsuke Adachi

Търсене на тъмна материя от "тъмни фотони" с криогенен приемник с милиметрови вълни.

Вместо да наблюдават директно тъмната материя, учените се доближават до мистерията на тъмната материя, записвайки нейните гравитационни ефекти върху видимата материя.

Използвайки технология за отчитане на милиметрови вълни с криогенен приемник, характеризиращ се с нисък топлинен шум, екип изследователи от Университета в Киото вече е разработил експериментална техника за анализиране на ултра-лека тъмна материя в диапазона от 0,1 милиелектронволта.

„Ние постигнахме експериментални параметри за неизследвания масов диапазон на тъмна материя от "тъмни фотони" – или DPDM (dark photon dark matter) – чрез използване на нови техники, които преди това не са тествани в тази област“, обяснява водещият автор Шунсуке Адачи (Shunsuke Adachi).

Топлинният шум се намалява в специализиран приемник на милиметрови вълни чрез охлаждане до -270 °C, за да се справи със слабите трансформиращи се фотони. С обхват на маса от приблизително 0,1 meV, този криогенен приемник се използва за търсене на DPDM.

Адачи твърди, че макаре екипът му да не е успял да открие някакъв значим сигнал в този набор от данни, те все пак са създали нови пътища за изследване на тъмната материя, като са извършили своите тестове при по-строги ограничения от космическите.

Теоретично тъмните фотони могат да се трансформират в обикновени фотони, като се използват повърхности на метални плочи. Според запазването на енергията тези преобразуващи се фотони съответстват на масата на тъмните фотони. Например диапазонът на групата на тъмните фотони от 0,05 до 1 meV съответства на честотата на трансформиращите фотони от 10-300 GHz.

„Развълнувани сме, че нашият малък екип успя да получи важни резултати от нашите експерименти с висока чувствителност за откриване на DPDM в неизследван масов диапазон“, коментира Адачи.

Източник: Approaching the mystery of dark matter: Recording its gravitational effects on visible matter, Tech Explorist