5 планети се подреждат в небето. Кога ще се случи следващият "парад"? (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 21 март 2023 в 11:22 7044 0

Илюстрация на Слънчевата система

Кредит Vito Technology, Inc.

Илюстрация на Слънчевата система.

Планетарните подреждания са красиви небесни събития, които може да наблюдавате без специално оборудване.

Вечерта на 28 март пет планети - Юпитер, Меркурий, Венера, Уран и Марс - ще се съберат в рамките на малък 50-градусов сектор на небето. Може да започнете наблюденията си скоро след залез слънце. Близо до хоризонта ще видите два ярки обекта - Юпитер (звездна величина -2,1) и Меркурий (звездна величина -1,3). Те ще се намират в съзвездието Риби, разделени на около един градус. По-нагоре в небето Венера ще свети ярко с магнитуд -4,0 в съзвездието Овен. Ако използвате силен бинокъл, ще видите Уран наблизо, който свети с магнитуд 5,8 на разстояние около 2° от Венера. Марс (звездна величина 0,9) ще се присъедини към подреждането по-високо в небето, близо до Луната в първа четвърт в съзвездието Близнаци.

Най-видимите обекти в нощното небе на 25 март 2023 г. Кредит: NASA

Въпреки че 28 март е най-добрият ден за наблюдение, подреждането ще бъде видимо няколко дни преди и след тази дата.

Може да се опитате да разпознаете планетите на небето с помощта на астрономическото приложение Sky Tonight. То ще ви помогне лесно да идентифицирате подредените планети.

Какво представлява подреждането на планетите?

Ето две често срещани определения за планетарно подреждане:

1. Астрономическо събитие, при което планетите се събират плътно от едната страна на Слънцето по едно и също време, както се вижда от Слънчевата система.

Някои хора смятат, че планетите от Слънчевата система могат да образуват права линия, гледана от Слънцето. Планетите обаче не могат да постигнат пълно подравняване в три измерения. Дори по-слабото групиране в един квадрант (сектор от 90 градуса) е изключително рядко: всички планети се събират в един квадрант само 7 пъти през настоящото хилядолетие.

2. Визуално явление, при което планетите се появяват близо една до друга в малък сектор на небето, наблюдаван от Земята.

Когато Земята е една от планетите, събрани от едната страна на Слънцето, на наблюдателя му се струва, че няколко планети са подредени в небето. Колкото по-малък е секторът, в който се виждат планетите, толкова по-зрелищно е подреждането.

Не забравяйте, че подрежданията от първото определение не винаги са толкова поразителни, както се виждат от Земята. Дори когато всички планети се събират в един квадрант в пространството, те могат да бъдат доста разпръснати по небесния купол. Освен това, когато вътрешните планети са близо до линията Земя-Слънце, няма да ги видим на нощното небе.

Образуват ли планетите линия в небето по време на подреждането на планетите?

Планетите наистина образуват линия, но тя не е идеално права. Всички планети обикалят около Слънцето в почти една и съща равнина. В резултат на това, когато се гледат от Земята, другите планети изглеждат, че се движат по еклиптиката - годишния път на Слънцето по небето.

Еклиптиката представлява дъга от хоризонт до хоризонт. В малка част от небето обаче еклиптиката изглежда като права линия. Ето защо, когато планетите се приближат една към друга в един сектор на небето по време на подреждане, изглежда, че образуват почти права линия на небето.

Подреждане на планетите или парад на планетите?

"Парад на планети" не е официален астрономически термин, затова се използва по-свободно от термина "подреждане на планети". Планетарните подреждания в разговорния език се наричат паради на планетите.

Видове планетарни подреждания

Според броя на участващите планети се различават следните видове планетни подреждания:

• Мини планетарно подреждане - 3 планети.
  • Малко планетарно подреждане - 4 планети.
  • Голямо планетарно подреждане - 5 или 6 планети.
  • Голямо (пълно) планетарно подреждане - всички планети от Слънчевата система (+ понякога Плутон).

Когато две планети се срещнат на небето, това все още не е планетарно подреждане, а се нарича "съединение".

Кога ще се подредят планетите през 2023 г.?

• 28 март: голямо вечерно подреждане на Юпитер, Меркурий, Венера, Уран и Марс в рамките на 50-градусов сектор на небето.
  • 11 април: малко вечерно подреждане на Меркурий, Уран, Венера и Марс в рамките на 35-градусов небесен сектор.
  • 24 април: малко вечерно подреждане на Меркурий, Уран, Венера и Марс в рамките на 40-градусов небесен сектор.
  • 29 май: малко сутрешно подреждане на Уран, Меркурий, Юпитер и Сатурн в небесен сектор от 70 градуса.
  • 17 юни: голямо сутрешно подреждане на Меркурий, Уран, Юпитер, Нептун и Сатурн в 95-градусов небесен сектор.
  • 26 юли: минивечерно подреждане на Меркурий, Венера и Марс в сектор от 15 градуса на небето.
  • 24 август: при залез слънце - мини съвпад на залязващите Меркурий и Марс и изгряващия Сатурн в рамките на 175-градусов небесен сектор; по-късно през нощта - малък съвпад на Уран, Юпитер, Нептун и Сатурн в рамките на 80-градусов небесен сектор.

По-далече в бъдещето ще се случат няколко забележителни планетарни подреждания. Те заслужават внимание, тъй като в тях участват много планети, които са групирани близо една до друга. Повечето от тях обаче няма да се случат скоро.

На 8 септември 2040 г. пет планети, които се виждат с невъоръжено око (Меркурий, Венера, Марс, Юпитер и Сатурн), ще се намират в кръг от 9 градуса на небето. Ще се вижда и лунният полумесец, разположен между Венера и Сатурн.

На 15 март 2080 г. в сутрешното небе ще се виждат шест планети - Венера, Меркурий, Юпитер, Сатурн, Марс и Уран, всички в сектор от 82 градуса. Това подреждане е особено забележително, тъй като ще включва "голямото съединение" на Сатурн и Юпитер, които ще бъдат само на шест дъгови минути разстояние един от друг.

Бъдете здрави и дълголетни.

Източник: What Is Planetary Alignment and When Will It Next Occur?, Star Walk