5 знака за съществуването на Деветата планета (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 09 октомври 2017 в 00:00 10966 0

През януари 2016 г. астрономите от Калифорнийския технологичен университет Константин Батигин (Konstantin Batygin) и Майк Браун (Mike Brown) в статия в Astronomical Journal, в която обосновавайки се на три улики, изказват предположението, че има Девета планета в нашата Слънчева система, която деформира орбитите на далечните тела и може би дори накланяне на цялата Слънчева система на една страна, разказва сайтът на Лабораторията за реактивни двигатели (Jet Propulsion Laboratory) на НАСА.

Ако тази планета е там, тя е изключително далече и ще остане така - с никакъв шанс - в случай, че се съмнявате - някога да се сблъска със Земята. Деветата планета е тяло, може би 10 пъти масата на Земята и 20 пъти по-далеч от Слънцето, отколкото Нептун. Признаците за съществуването й засега са косвени, предимно нейното гравитационно влияние, но това е доста убедително все пак.

Тази хипотеза обаче впоследствие бе поставена под въпрос, тъй като бяха установени отклонения в наблюдението.

Батигин заяви, че в момента има пет доказателства, потвърждаващи съществуването на Деветата планета:

"В момента има пет различни линии на наблюдателни доказателства за съществуването на Деветата планета. Ако се налага да махнете това обяснение и си представите, че Деветата планета не съществува, това ще създаде повече проблеми. И ще  имате едновременно пет различни пъзела, за които ще ви трябват пет различни теории за да ги обясните".

Кои са петте признака за съществуването на Деветата планета:

1. Първият признак са наблюдаваните 6 обекта в далечния Пояс на Кайпер, регион на ледени тела, простиращ се отвъд Нептун. Всички те имат елиптични орбити, наклонени в една и съща посока. Само гравитационното влияние на Деветата планета може да е причината.

2. Втората следа е, че орбитите на шесте тела в Пояса на Кайпер са на около 30 градуса "надолу" в сравнение с плоската като палачинка равнина, в която планетите обикалят около Слънцето. Това е малко вероятно и подозрително, ако липсва Девета планета.

3. Компютърни симулации на Слънчевата система с включена Деветата планета показват, че трябва да има повече обекти с орбити, наклонени по отношение на слънчевата равнина. Всъщност наклонът им ще бъде от порядъка на 90 градуса като равнината на Слънчевата система и орбитите на тези обекти биха образували "X", ако се гледа отстрани. Браун намира пет такива обекта, известни на астрономите и попълва сметката.

4. Четвъртата улика е открита от Елизабет Бейли (Elizabeth Bailey), студент на Батигин: Деветата планета би трябвало със своята маса да повлияе на начина, по който се движат всички планети в Слънчевата система. Тя може да е обяснение за мистериозния наклон от 6 градуса, под който обикалят всички планети спрямо екватора на Слънцето. "За дълъг период от време Деветата планета може да накара цялата равнина на Слънчевата система да се придвижи напред или да се клати, точно като пумпал на маса", заяви Батигин.

5. Последният издайнически знак за присъствието на Деветата планета е свързан с факта, че има обекти от Пояса на Кайпер, които обикалят в обратната посока от всичко останало в Слънчевата система. Влиянието на Деветата планета би обяснило тези ретроградни орбити.

Наличието на пет индикации за съществуването на нова планета в нашата слънчева система звучи впечатляващо. Но може да има стотици улики, докато не се види с телескоп, не може да се говори за откритие.

Батигин и Браун с помощта на телескопа Субару в обсерваторията Мауна Кеа в Хавай ще се опитат да направи точно това. Инструментът е "най-добрият инструмент" за слаби, изключително далечни обекти, казва Батигин.

Батигин и Браун смятат, че Деветата планета в момента трябва да е някъде в съзвездието Орион. Дотогава Деветата планета остава хипотетична планета.