Астрономи наблюдаваха раждането на планети в 3 протопланетни диска

Наука ОFFNews Последна промяна на 11 ноември 2016 в 11:03 6203 0

Кредит ESO

Астрономи от Европейската Южна обсерватория (ESO) заявиха, че са открили три необичайни области в космоса, където вероятно след това ще се появят новородени планети.

Откритието е направено, докато учени проучват съзвездията Скорпион (Scorpius), Хамелеон (Chamaeleon) и Вълк (Lupus) с телескопа VLT на обсерваторията в Чили "Паранал" и прибора SPHERE, който е инсталиран на телескопа за търсене на екзопланети, съобщи ESO.

Специалистите смятат, че раждането на планетите започва от плосък диск от прах и газ. Протопланетарните дискове приличат на пръстените на Сатурн и се въртят около новородени звезди. Вътре в газовото пространството се сблъскват планетезимали - зародиши на планети, астероиди, комети и други космически тела. Единственото нещо, което учените не са с единно мнение как космическите частици се съединяват, за да формират планета, но откриването на трите загадъчни области може да разкрие тази тайна.

Диск около младата звезда RX J1615

Диск около младата звезда HD 97048

Диск около младата звезда HD 135344B

Намерените протопланетарни дискове са формирани сравнително наскоро по космически, а не земни времеви мерки. Формирането е започнало преди 1-1.8 милиона години - звездите RX J1615 в съзвездието Скорпион, HD 97048 в съзвездието Хамелеон и HD 135344B в съзвездието Вълк.

В изследваните области частиците космически прах и газ вече са започнали да формират планетезималите, но бъдещите планети все още не са абсорбирали значителна част от своя диск.