Откриха двойка звезди с три планетообразуващи диска

Дисковете се въртят с различни ъгли един спрямо друг

Наука ОFFNews Последна промяна на 13 октомври 2016 в 10:00 2854 0

Кредит Christian Brinch, NBI, KU

Ново проучване съобщава за нещо наистина странно - три различни планетообразуващи дискове, които несъгласувано помежду си се въртят около две новородени звезди в двойна система на около 400 светлинни години от Земята.

Находката е описана в статия, публикувана в списанието Astrophysical Journal Letters.

"Двете новообразувани звезди са с размер, подобен на нашето Слънце, и всяка от тях има въртящ се диск от газ и прах, сходни по размер на нашата Слънчева система", - заяви водещият автор на проучването Кристиян Бринч (Christian Brinch), доцент в Института Нилс Бор към Университета на Копенхаген, цитиран от space.com. "Освен това, те имат общ диск, който е много по-голям и преминава зад другите два диска," добавя Бринч. "И трите диска са разположени шахматно и това противоречи на всичко, което сме виждали досега."

Илюстрация на системата на IRS 43, показваща относителните позиции на дисковете на зараждащите се планети. Всяка от двете новородени звезди има въртящ се диск от газ и прах и общ диск, който е много по-голям и се намира отвъд другите два. Трите диска са разместени един спрямо друг. Червеният цвят показва частите на дисковете, които се отдалечава от нас, а синьото показва какво се движи към нас.
Източник: Christian Brinch, NBI, KU

Учените изследват IRS 43  - звезда в съзвездието Змиеносец. С помощта на телескопа ALMA успяват да наблюдават как се движат молекулите на циановодородната киселина (HCN) и алдехидните йони (НСО+) във вътрешността на предполагаем диск от прах и газ около тази двойна звезда.

Изследователите установяват с изненада, че дисковете са три и газът в тях се върти под различен ъгъл един спрямо друг. Това откритие е неочаквано за учените, защото обикновено има само по един протопланетен диск или два, които са в една и съща равнина. Съществуването на наклонени протопланетни дисксъщо е рядко срещано. Засега учените не могат да обяснят кога е възникнала тази система, колко време ще просъществува и ще възникнат ли планети