Астрономи откриват най-близката известна до Земята черна дупка

Тази черна дупка се намира на около 1500 светлинни години. Вероятно има и други, които са по-близо

Ваня Милева Последна промяна на 07 ноември 2022 в 08:36 2678 0

Звездните ветрове от звезда-спътник може да се натрупват в черната дупка Gaia BH1 (на илюстрацията), като й придават мътен ореол, изкривен от гравитацията. Кредит: GAIA/ESA, DPAC (CC BY-SA 3.0 IGO)

Черната дупка, наречена Gaia BH1, е с маса около 10 пъти по-голяма от тази на Слънцето и обикаля около звезда, подобна на Слънцето.

Повечето известни черни дупки крадат и поглъщат газ от своите масивни звезди спътници. Този газ образува диск около черната дупка и свети ярко в рентгеновите лъчи. Но гладните черни дупки не са най-често срещаните в нашата галактика. Далеч по-многобройни са спокойните черни дупки, които не се хранят в момента, които астрономите мечтаят да открият от десетилетия. Досегашните твърдения за откриването на такива черни дупки не са се потвърдили.

Затова астрофизикът Карим Ел-Бадри (Kareem El-Badry) и колегите му се обръщат към наскоро публикуваните данни от космическия апарат Gaia, който прецизно картографира позициите на милиарди звезди. Звезда, която обикаля около черна дупка на безопасно разстояние, няма да бъде изядена, но ще бъде привличана от гравитацията на черната дупка. Астрономите могат да засекат движението на звездата и да направят извод за наличието на черната дупка.

От стотиците хиляди звезди, които изглеждат така, сякаш са привлечени от невидим обект, само една изглежда като добър кандидат за черна дупка. Последващите наблюдения с други телескопи подкрепят идеята за черна дупка, съобщава екипът на 2 ноември в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Gaia BH1 е най-близката черна дупка до Земята, откривана някога - следващата най-близка е на около 3200 светлинни години. Но тя вероятно не е най-близката, която съществува, или дори най-близката, която някога ще открием. Астрономите смятат, че в Млечния път има около 100 милиона черни дупки, но почти всички те са невидими.

"Те са просто изолирани, така че не можем да ги видим", коментира Ел-Бадри от Центъра по астрофизика "Харвард-Смитсониън" в Кеймбридж, Масачузетс.

Следващото публикуване на данни от "Гая" се очаква през 2025 г. и Ел-Бадри очаква то да донесе още повече черни дупки.

"Смятаме, че вероятно има много такива, които са по-близо", посочва той. "Самото откриване на една ... предполага, че има още много, които трябва да бъдат открити.

Справка: K. El-Badry et al. A sun-like star orbiting a black hole. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Published online November 2, 2022. doi: 10.1093/mnras/stac3140.

Източник: Astronomers have found the closest known black hole to Earth, Science News