Бактерии, заразяващи хората, могат да оцеляват и в условията на Марс

Ваня Милева Последна промяна на 08 февруари 2024 в 08:43 1772 0

Четири бактерии оцеляват в някаква степен в суровите условия на Марс - три от тях оцеляват в продължение на 21 дни, като една от тях, P. aeruginosa, изглежда се размножава и процъфтява

Кредит Pixabay/CC0 Public Domain

Международен екип от специалисти по радиация, биолози и експерти по инфекциозни болести е открил четири вида бактерии, които са способни да оцелеят при излагане на враждебната среда на Марс. В своето изследване, публикувано в списание Astrobiology, групата е подложила четири инфекциозни за човека бактерии на условия, подобни на тези на Марс.

През последните няколко години микробиолозите установиха, че някои видове бактерии са способни да оцелеят в изключително враждебна среда както на Земята, така и в космоса. Установено е, че бактериите растат на места на Земята, които са подложени на необичайно високи количества радиация, сол, екстремни температури и почти никаква вода. Един вид е открит да живее и от външната страна на космическата станция, а други видове могат да се развиват в метеоритен материал.

Подобни открития доведоха до загриженост за безопасността на астронавтите, които се отправят към места като Марс - ако бактериите от Земята бъдат пренесени там, върху или в астронавтите или в оборудването, което те носят, това може да доведе до заболяване или смърт. В това ново проучване изследователският екип се интересува от възможността бактерии от Земята да оцелеят при условията на Марс.

За да проверят тази възможност, изследователите създават среда, подобна на тази на Марс, в контейнер в лабораторията си, с реголит, ниски температури, атмосфера без кислород и излагане на радиация. След това добавят един по един четири вида бактерии: Serratia marcescens, Pseudomonas aeruginosa, Klebsiella pneumoniae и Burkholderia cepacia. И за четирите е известно, че заразяват хората.

Екипът първо проверява как всеки от видовете бактерии реагира на всяко от симулираните условия поотделно. След това подлагат и четирите вида на всички условия едновременно. Установени са различни реакции - например B. cepacian не може да се развива в почва, богата на натриев перхлорат, което е възможно условие на Марс. Освен това драстичното намаляване на количеството вода в средата намалява преживяемостта.

Но също така откриват, че и четирите бактерии оцеляват в някаква степен, когато са изложени на всичко, което може да им предложи Марс - три от тях оцеляват в продължение на 21 дни, като една от тях, P. aeruginosa, изглежда се размножава и процъфтява.

Изследователският екип стига до заключението, че бактериите, пренесени по невнимание на Марс, могат да представляват риск за здравето на астронавтите, особено ако бактериите мутират, което ще им помогне да оцелеят по-добре в суровите условия.

Справка: Tommaso Zaccaria et al, Survival of Environment-Derived Opportunistic Bacterial Pathogens to Martian Conditions: Is There a Concern for Human Missions to Mars?, Astrobiology (2024). DOI: 10.1089/ast.2023.0057