Боклук от индийския сателит се разпръсна до 1600 км височина и може да застраши МКС (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 03 април 2019 в 09:49 7009 0

Кредит: Analytical Graphics, Inc. / YouTube

Успешният тест на индийско противосателитно оръжие от 27 март създаде облак от високоскоростни отломки, който представлява заплаха за други космически апарати на ниска околоземна орбита, включително и за Международната космическа станция, заяви Джим Бриденстин от администрацията на НАСА, цитиран от SpaceFlightNow.

Индийските власти заявиха, че заплахата е минимална.

На 27 март индийското министерство на отбраната проведе тестове на противосателитно оръжие. По време на теста ракета удари целеви сателит на ниска земна орбита на височина от 300 километра. Предполага се, че индийските военни са свалили сателита Microsat-R, малък апарат с тегло около 700 килограма на орбита с височина 274 километра и наклон от 96,6 градуса, изведен само преди два месеца. Индийските военни твърдят, че всички възникнали отломки ще изгорят в атмосферата за 45 дни.

Междувременно руски източници съобщават, че парчета от сателита Microsat-R, разбит по време на тестове на индийско противосателитно оръжие, са разпръснати на орбита от 200 до 1600 километра и също твърдят, че потенциално могат да застрашат Международната космическа станция, позовавайки се на данни, получени от руската Автоматизирана система за предупреждение за опасни ситуации в околоземно пространство (АСПОС ОКП). От понеделник, 1 април, тя е проследила около 100 фрагмента от сателита.

По време на среща щаба на НАСА във Вашингтон, Бриденстин заяви, че антисателитното оръжие е създало най-малко 400 отломки, включително 60 проследими фрагмента, които са 10 см или повече. Те са на орбита с апогей от 600 километра, около 30 - до 800 километра, а около 10 са с апогей от около 1600 километра. Перигеят им е на височина от около 250 километра

Тези фрагменти непрекъснато ще губят надморска височина поради ефектите на атмосферното съпротивление, което ги прави краткосрочна заплаха, която може да изисква от центровете за контрол на полетите на САЩ и Русия периодично да преместват лабораторния комплекс, за да намалят вероятността от сблъсък.

А сблъсъците между тела, движещи се с орбитална скорост близо 30 000 км/ч. са потенциално катастрофални.

"МКС е в орбита с височина от 410 километра, така че определено има опасност, но все още не са получени доклади за нарушаването на зоната за сигурност", добавя руски източник. Според него станцията може да избегне опасните отломки, ако се забележи не по-късно от 3-5 часа преди потенциалния сблъсък.

Унищожаването на сателита бе моделирано от компанията Analytical Graphics. Резултатите от симулациите са на разположение в YouTube:

"Ужасно е да се създаде събитие, което изпраща отломки в апогей, който се издига над Международната космическа станция", аяви Бриденстин. - Тази дейност не е съвместима с бъдещето на човешките космически полети в бъдеще".

Индийският премиер Нарендра Моди представи успешния тест, наречен Мисия Шакти, след като индийският целеви сателит бе унищожен, като заяви: "Индия днес се утвърди като глобална космическа сила.

През 2007 г. Китай проведе тест за противо-спътникови ракети, като унищожи свой метеорологичен сателит. В резултат на това в орбита се появиха около две хиляди нови фрагмента космически боклук.