Едно от най-ярките неща в нощното небе вече е сателит, изстрелян през 2022 г. (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 04 октомври 2023 в 00:01 7967 0

BlueWalker 3 свети в околоземна орбита

Кредит Michael Tzukran

BlueWalker 3 свети в околоземна орбита.

Проблемът със сателитните рояци в ниска околоземна орбита изглежда се влошава. Сателит, изстрелян миналия септември, се превърна в един от най-ярките обекти в нощното небе.

Сякаш това не е достатъчно лошо, сателитът, наречен BlueWalker3, е само прототип и компанията, която го изстреля, американската AST ​​SpaceMobile, има план да изгради цяло съзвездие от такива сателити.

Според международен екип изследователи, ръководен от астронома Сангита Нандакумар (Sangeetha Nandakumar) от Университета в Атакама, Чили, трябва спешно да се предприемат по-ефективни стъпки за смекчаване на въздействието на тези рояци сателити.

"Въпреки големите усилия на аерокосмическата индустрия, политиците, астрономите и общността като цяло за смекчаване на въздействието на тези сателити върху наземната астрономия, с отделни примери като промените в дизайна на Starlink Darksat и VisorSat и покритията на Bragg на сателитите Starlink Gen2, тенденцията към изстрелване на все по-големи и по-ярки сателити продължава да нараства", предупреждават изследователите.

Тук, на Земята, обикновено има доста строги разпоредби относно това какво е позволено да се случва във въздушното пространство. Отвъд определена надморска височина обаче господството на Земята свършва. Космосът принадлежи на всички и на никого, и без регулации, определящи какво става там, бързо се превръща в абсолютен хаос.

BlueWalker 3, както се появи на 3 април 2023 г. Кредит: Marco Langbroek, Delft Technical University

Според сайта за сателитно проследяване Orbiting Now в момента има 8693 изкуствени спътника, обикалящи нашата планета, повечето в ниска околоземна орбита.

Общо над 16 650 обекта са изстреляни в космоса. Хиляди от тях са изстреляни от 2019 г. насам, като само Starlink е с близо 5000 сателита.

И изглежда, че всеки иска да има сателити. Учените изчисляват, че около 100 000 спътника от съзвездието ще бъдат в околоземна орбита до 2030 г., което драстично ще промени нощното небе. Starlink се опитва да сведе до минимум въздействието на своите сателити, поне като ги покрива с боя, която намалява яркостта им и коригира изтичащите радиосигнали.

Но случаят с BlueWalker 3 показва спешната нужда от регулиране. Сателитът е комуникационен спътник, "проектиран да генерира енергия от космоса и да доставя клетъчен широколентов достъп директно до вашия телефон", обяснява AST SpaceMobile. Неговата антена е 64,3 квадратни метра и е опакована в цилиндър, наречен Launch Vehicle Adapter (LVA), за да я изведе в космоса.

Нандакумар и нейните колеги наблюдават сателита, докато заема позиция, изхвърля своя LVA и се разгръща. BlueWalker 3 започна доста ярко, със звездна величина 1 – по-ярко от Полярната звезда. Сателитът избледнява до магнитуд 6 до 25 декември 2022 г., което означава, че човешко око може все още да го види без чужда помощ.

До 4 април 2023 г. обаче сателитът се стане отново ярък до магнитуд 0,4. Това е почти толкова, колкото звездата Бетелгейзе.

"Оптичните наблюдения потвърждават, че BlueWalker 3 увеличава яркостта си, когато е на по-висока надморска височина над хоризонта, и показват, че обхватът между наблюдателя и BlueWalker 3 има основен принос към видимата/наблюдаваната величина", пишат изследователите. "Привидната яркост на BlueWalker 3 също показва корелация със слънчевия фазов ъгъл и изглежда по-ярка при големи фазови ъгли."

Те също така откриват, че когато е бил изхвърлен, адаптерът LVA е достигнал магнитуд четири пъти по-висок от препоръката, направена от докладите на Международния астрономически съюз "Тъмно и тихо небе II" (Dark and Quiet Skies II). Освен това са необходими 4 дни за LVA да бъде включен в публичните сателитни каталози след изхвърлянето, което означава, че ще представлява невидима опасност за наземните оператори, проследяващи сателитните пътища, за да предотвратят сблъсъци.

Колкото повече сателити се натъпчат в околоземната орбита, толкова по-трудно става избягването на сблъсъци.

Те също така представляват огромен проблем за наземните астрономически наблюдения. Те не само представляват източник на светлинно замърсяване в критичните часове, в които се извършва откриването на астероиди, но могат да повлияят и на лентите с дължини на вълните, в които работят радиотелескопите.

Нандакумар и нейният екип силно препоръчват сателитните компании да положат усилия, за да се ограничи вредата от техните апарати, преди да ги изпратят в космоса.

Справка: Nandakumar, S., Eggl, S., Tregloan-Reed, J. et al. The high optical brightness of the BlueWalker 3 satellite. Nature (2023). https://doi.org/10.1038/s41586-023-06672-7