Ето първите изображения, получени с рентгеновия телескоп за тъмна енергия

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 30 октомври 2019 в 00:57 10980 0

Кредит MPE

Учени показаха първите снимки, заснети с рентгеновия телескоп eROSITA на германската космическа агенция, по време на събитие в Института за извънземна физика към "Макс Планк".

Новите изображения ни дават безценен поглед върху природата на тъмната енергия - мистериозната непозната енергия, която съставя около 68% от познатата вселена, заснемайки космически структури по изцяло нов начин.

"Видимата светлина показва структурата на галактиката, начертана от звездите, но рентгеновите лъчи са доминирани от свръхмасивните черни дупки, които съществуват в центровете им", обяснява Кирпал Нандра (Kirpal Nandra) от Института Макс Планк. "А където виждаме клъстери от галактики с оптичните телескопи, рентгеновите лъчи разкриват големи области от газ, изпълващи пространството между тях, проследявайки тъмната материя на вселената."

Двете изображения са заснети с помощта на седемте огледала на eROSITA, които са изстреляни като част от руско-германската космическа обсерватория Spektr-RG през юли. Едното показва съседната ни галактика - Големият Магеланов облак, а другата представя клъстер от две галатктики на 800 милиона светлинни години от нас.

Тези две изображения от eROSITA показват взаимодействието между двата галактически клъстера A3391 отгоре и A3395 отдолу, показвайки чудесни изображения от толкова далечна част на вселената. Кредит: T. Reiprich (Univ. Bonn), M. Ramos-Ceja (MPE), F. Pacaud (Univ. Bonn), D. Eckert (Univ. Geneva), J. Sanders (MPE), N. Ota (Univ. Bonn), E. Bulbul (MPE), V. Ghirardini (MPE), MPE/IKI

Учените смятат, че рентгеновите наблюдения могат да осигурят нови данни за съществуването и природата на тъмната енергия. Тъй като не е възможно тя да се наблюдава директно, а само ефектите й върху други обекти, екипът на eROSITA ще изследва галактически клъстери, които излъчват значителни количества рентгеново лъчение.

"Знаем, че eROSITA може да изпълни предназначението си и да създаде рентгенова карта на цялото небе с безпрецедентна дълбочина и детайлност", обяснява изследователят от проекта Андреа Мерлони (Andrea Merloni).

"Потенциалът за нови открития е безкраен. Сега можем да започнем да берем плодовете на повече от десет години работа."

Източник: Futurism - HERE ARE THE FIRST-EVER IMAGES FROM THE DARK MATTER TELESCOPE