Гледайте на живо преминаването на Меркурий пред Слънцето (стрийм)

Роса Виктория Муньос Димитрова Последна промяна на 09 май 2016 в 11:15 7192 0

Транзитът на Меркурий на 8 ноември 2006 г. Снимка: SOHO/NASA

Днес, 9 май, от 14:11 часа ще започне едно рядко астрономическо явление - преминаването на Меркурий пред диска на Слънцето.

Въпреки че Меркурий обикаля около Слънцето за средно около 88 дни планетата рядко застава на една линия със Земята и Слънцето. Това се дължи на факта, че равнината на орбитата на Меркурий е наклонена спрямо Земната на 7 градуса, което от своя страна свежда общият брой на транзитите за век на 13.

От Земята можем да наблюдаваме транзити само на Меркурий и Венера като тези на Меркурий са по–чести, защото планетата е по–близо до Слънцето и орбиталният ѝ период е по–кратък.

На 7 ноември 1631 година френскията философ, математик и астроном Пиер Гасенди (Pierre Gasendi) пръв наблюдава транзита на Меркурий, предсказан по–рано от Йохан Кеплер. През декември същата година той се опитва да наблюдава и транзита на Венера, но за съжаление имало грешка в изчисленията, с които разполагал и когато моментът настъпил вече било нощ в Париж.

Транзити на Меркурий могат да се наблюдават през месеците май и ноември и то около определени дати – 8 май или 10 ноември, защото тогава планетата пресича еклиптиката (видимият път на Слънцето по небето). Транзитите през май се повтарят на всеки 13 или 33 години, а тези през ноември на всеки 7, 13 или 33 години.

Тази година явлението ще бъде видимо за Европа, Африка, Централна Азия, както и за Северна и Южна Америка.

За България то ще започне в 14:11 часа, когато диска на Меркурий ще докосне от външната страна този на Слънцето. Моментър се нарича „първи контакт“. Вторият контакт или моментът, в който Меркурий ще докосва Слънцето от вътрешната страна ще бъде в 14:15 часа.

Максимумът на транзита ще бъде в 17:55 часа, когато ъгловото сближаване на центровете на Слънцето и Меркурий ще бъде 5.4 ъглови минути. За нас видимият диск на Слънцето има ъглов радиус приблизително 16 ъглови минути.

Следващите трети и четвърти контакт ще настъпят съответно в 21:37 и 21:40, когато планетата ще докосва диска на Слънцето от вътрешната страна и след това видимо ще го напусне. За съжаление трети и четвъри контакт няма да бъдат видими от България, защото Слънцето ще залезе в 20:36 часа.

Транзитите ни дават много добра възможност да изучим начинът, по който планетите и звездите се движат в пространстово и да калибрираме някои астрономически уреди. Тази година три от слънчевите телескопа на НАСА ще наблюдават транзита именно с такава цел – SOHO (Solar and Heliospheric Obvervatory), SDA (Solar Dynamic Observatory) и Hinode.

Два от инструментите на SOHO Extreme ultraviolet Imaging Telescope (EIT) и Michelson Doppler Imager (MDI) ще бъдат въведени отново в пълна експлоатация след 5 години хибернация за да направят нужните измервания по време на транзита. Hinode е резултат от сътрудничеството на Японската космическа агенция, Великобритания и Европа, водени от Японската агенция за аерокосмически изследвания.

Меркурий ще изглежда повече от 150 пъти по-малък от Слънцето. Транзитът затова не може да се наблюдава с невъоръжено око. Необходим е бинокъл или телескоп със специален защитен филтър.

Телескопите на НАСА предоставят възможност за онези от нас, които нямат такова оборудване, да видят почти на живо явлението на http://www.nasa.gov/transit.

Отбелязаното време е дадено като EDT (източно време), 7 часа назад.

Напомняме, че при всички наблюдения на Слънцето трябва да бъдат използвани предпазни средства, тъй като последствията за очите са необратими.

По време на транзита на Меркурий не се очаква планетата да влияе на настоенията и житейските решения на нито един жител на Земята и опасност от катаклизми и природни бедствия няма.