Космическият телескоп "Хъбъл" бавно пада надолу, което изисква незабавни мерки

Ваня Милева Последна промяна на 09 март 2023 в 08:03 12440 0

Космическият телескоп Хъбъл в орбита

Кредит Wikimedia Commons

Космическият телескоп Хъбъл в орбита.

Откакто космическият телескоп Хъбъл е изстрелян на 24 април 1990 г., той преодолява много предизвикателства и извършва безброй научни наблюдения, които правят революция в разбирането на човечеството за Вселената. Въпреки това той се използва вече повече от три десетилетия и бавно пада все по-ниско в орбита.

Защо това е проблем?

Въпреки възрастта си, той може да бъде полезен още дълги години, ако НАСА успее да го спаси, съобщава BGR. Тъй като космическият телескоп се движи по-ниско, това пречи и на наблюденията му и някои учени призовават за незабавното му отстраняване.

Бавното спускане на Хъбъл към Земята не се регистрира за първи път. Някога космическият телескоп е разчитал на космически апарати, които са идвали да го поддържат, да му предоставят ъпдейти и дори да съдействат за коригиране на орбитата му обратно до по-висока орбитална траектория. За съжаление орбитата на Хъбъл отдавна не получава особена помощ и в резултат на това той се спуска по-надолу, отколкото някога е падал.

Обикновено това не би било проблем, тъй като телескопът е бил предварително планиран за демонтиране и вече не се използва. Въпреки това Хъбъл продължава да наблюдава космоса.

Когато се съчетаят с данните от космическия телескоп "Джеймс Уеб", двата космически телескопа дават невероятна представа за космоса отвъд Земята. Въпреки това качеството на тези наблюдения се влошава; и ако не се промени орбитата на Хъбъл, то ще става само по-лошо.

НАСА си партнира със SpaceX

През 2022 г. НАСА обяви партньорството си със SpaceX в проучване на използването на космическия кораб Dragon за издигане на космическия телескоп "Хъбъл" на по-висока орбита. Според Business Standard НАСА и SpaceX са подписали Споразумение за космически дейности, за да се проучи предложеният метод.

Споразумението между НАСА и SpaceX предвижда сътрудничество по отношение на осъществимостта на такава мисия, въпреки че последната ще финансира собственото си участие в проучването.

Вицепрезидентът на SpaceX по операциите с клиенти и интеграцията Джесика Дженсън заявява, че компанията има голям опит за успешното осъществяване на проекта, за което свидетелства мисията ѝ за скачване с Международната космическа станция. Този път те се стремят да използват този опит като основа за предложения проект.

Американската космическа агенция съобщава, че именно SpaceX се е обърнала към тях с идеята за използване на космическия кораб Dragon за покачване на орбитата на Хъбъл. От SpaceX посочват, че има възможност за полета да се използва мисия с екипаж, въпреки че в зависимост от това какво ще покаже проучването, може да не е необходим екипаж.

Освен това и НАСА, и SpaceX намекват за възможността милиардерът Джаред Айзъкман да участва в мисията, ако тя бъде финансирана скоро. Айзъкман е изразил пред SpaceX намерението си да извърши серия от мисии за човешки космически полети, наречени Polaris Dawn, с прогнозна дата на полета тази година, която включва излизане в открития космос с новоразработения скафандър на SpaceX.

Поради това някои смятат, че мисията Polaris Dawn може да бъде използвана за мисията "Хъбъл". Айзъкман обаче нито отрече, нито потвърди предположенията.

Източник: 30-Year-old Hubble Space Telescope Slowly Falling Lower in Orbit, Requiring Immediate Remedy