Марс може да е уловил и разцепил комета, за да създаде двете си луни

Не е известно как Червената планета се е сдобила с двете си луни - Фобос и Деймос - възможно е да са се образували след сблъсък с Марс или да са започнали като астероиди, но сега има намек за кометен произход

Ваня Милева Последна промяна на 01 април 2024 в 00:00 2548 0

Марс има две луни с неправилна форма - вътрешна луна на име Фобос и външна на име Деймос

Кредит NASA/JPL-Caltech/GSFC/Univ. of Arizona

Двете луни на Марс може би някога са били една комета, която е била уловена и разцепена от планетата - и предстояща мисия може да разбере това със сигурност.

Как Марс се е сдобил с двете си луни - Фобос и Деймос - е донякъде загадка. Те са малки, с диаметър съответно 27 и 15 километра, и се въртят около екватора на планетата. Астрономите предполагат, че може да са се образували след сблъсък на повърхността на Марс, подобно на начина, по който се е образувала земната луна, или да са астероиди, които са били уловени от гравитацията на планетата.

Соня Форнасие (Sonia Fornasier) от Парижката обсерватория и нейните колеги имат друга идея. Те предполагат, че луните може да са една или две пленени комети, подобно на кометата 67P/Чурюмов-Герасименко, която космическият кораб "Розета" на Европейската космическа агенция (ЕКА) посети през 2014 г.

Изследователите проучват данни за Фобос от космическия апарат на ЕКА Mars Express, който е в орбита около Марс повече от 20 години.

"Открихме огромен брой наблюдения, които никога преди не са били публикувани", разказва Форнасие.

Анализът на Фобос, направен от екипа, показва, че спътникът има сходни визуални свойства с комета, отразявайки количество и вид светлина, които го поставят по-близо до комети като 67P, отколкото до типичен астероид.

Това предполага, че Фобос, а оттам и Деймос, може да са били част от двойка бинарни комети, които са били уловени от Марс, или от една комета, която се е разпаднала на две части.

"От динамична гледна точка е много трудно да се улови астероид и да се получат два спътника в екваториалната равнина на Марс", обяснява Форнасие. "Предполагаме, че може би това е била двойна комета, която е била уловена от Марс."

Предстояща японска мисия, наречена Martian Moons Exploration ("Изследване на марсианските луни"), която ще стартира през 2026 г., ще се опита да донесе проби от Фобос на Земята през 2031 г. Евентуално наличие на летливи елементи като въглерод, кислород или азот в тези проби би подкрепило идеята, че Фобос е бил комета. Това може да означава, че ще получим проби не само от луна на Марс, но и от тяло, възникнало във външната част на Слънчевата система.

"Това ще бъде първата проба от кометно ядро", посочва Форнасие.

Възможно е и други планети да са улавяли комети, като например Сатурн, чиято луна Феб изглежда е възникнала във външната Слънчева система.

Справка: Phobos photometric properties from Mars Express HRSC observations; S. Fornasier, A. Wargnier, P.H. Hasselmann, D. Tirsch, K.-D. Matz, A. Doressoundiram, T. Gautier, M.A. Barucci; https://arxiv.org/abs/2403.12156