Мъск изхарчи 1 млрд долара за рециклираните ракети - колко бързо може да си върне парите

Наука OFFNews Последна промяна на 23 юни 2017 в 14:43 11582 3

Снимка: SpaceX

Ракетите, както и допускаме, са доста разточителни. Тези чудеса на инженерното изкуство обикновено се превръщат в отпадъци веднага щом излетят - или потъват в океана, или се разбиват в пустинята. Именно заради това изпращането на каквото и да било в космоса изисква неизмерими суми.

SpaceX, основана и управлявана от милиардера Илън Мъск, обаче работи усилено, за да сложи край на тази прахосническа традиция. Части от нейните ракети Falcon 9 - и съвсем скоро по-големите системи Falcon Heavy - могат да излитат, да се приземяват и да бъдат използвани отново в разстояние на 24 часа.

"Това ще бъде огромна революция в космическите полети. Трябваха ни 15 години, за да стигнем до тук", заяви Мъск на 30 март, минути след като използвана преди това ракета Falcon 9 успешно изведе сателит в орбита за първи път в историята.

Целта на Мъск е драстично да намали разходите за достъп до космоса с рециклирани, орбитален клас ракети, което да поевтини възможно най-много и изстрелването на хора до Марс. До тук това коства на SpaceX около 1 милиард долара. Това поражда един основен въпрос, зададен от изданието Business insider - колко бързо ще може компанията да изплати своята огромна инвестиция?

За да даде отговор на този въпрос, изданието проучва няколко сценария:

Анимация на Falcon Heavy; Източник: SpaceX

SpaceX в момента разполага само с двустепенната ракета-носител за многократно ползване Falcon 9. Всяка една от ракетите се издига на 70 метра височина и може да изведе в орбита товари с размерите на автобус. Това коства на клиентите 62 милиона долара на изстрелване.

Като останалите ракети от орбитален клас и Falcon 9 има стандартните ракетни елементи:

Източник: SpaceX/Flickr; Business Insider

Но за разлика от останалите ракети, бустерите на Falcon 9 могат да кацат върху земя или кораби в морето, след което да бъдат използвани отново. Мъск съобщи, че бустерите обхващат около 70% от разходите по изстрелването. Така че повторната им употреба дори само един път пести на компанията, и нейните клиенти, милиони долари.

Спестяванията ще бъдат дори още по-значителни за ракетата Falcon Heavy, която ще използва три бустера за многократна употреба.

Business insider припомня анализа на инвестиционната фирма Jefferies International LLC за разходите по изстрелването от април 2016 г.

Някои от данните на инвестиционната фирма вече са остарели и анализът не обхваща това колко бързо SpaceX може да възстанови инвестициите си. Затова изданието обновява и разширява анализа с последната информация от уебсайта на компанията, нови събития и изявления, направени както от Мъск, така и от Гуин Шотуел (Gwynne Shotwell), президент и изпълнителен директор на SpaceX.

Например, Мъск обяви, че бустерите от първата степен на ракетата обхващат 70% от разходите, не 75. А обичайните разходи по изстрелването на ракетата достигат 62 милиона долара, а не 61,2 милиона. Изданието също така изчислява годишното ниво на изстрелванията и на Falcon 9, и на Falcon Heavy. Взима предвид и главният обтекател на стойност 6 милиона долара, който също може да се използва многократно. Мъск наскоро обяви, че обтекателят може да бъде възстановяван.

"Представете си да имате 6 милиона долара в брой в уред, който лети във въздуха и е на път да се разбие в океана. Ще се опитате ли да ги спасите? Да, ще го направите", заяви Мъск през март след като SpaceX възстанови първия си обтекател (близо една година след публикуването на анализа на инвестиционната фирма).

Снимка: SpaceX

От Jefferies предполагат тогава, че SpaceX оперира с 40% доходност за стандартно изстрелване на  Falcon 9. Това означава, че от цената от 62 милиона долара за стандартно изстрелване (с нов бустер) 24,8 милиона долара отиват за компанията.

От Jefferies също така приемат, че SpaceX ще използва първата степен от ракетите си около 15 пъти (Мъск заяви, че може да я ползва "дузина" пъти).

От тези данни Business insider стига до заключението, че технологията за многократна употреба на SpaceX ще изплати инвестициите с печалбата, която генерира.

Изданието след това съставя три сценария за SpaceX. При най-агресивния от Business insider допускат, че SpaceX ще прави изстрелвания на всеки две седмици и ще прехвърли 25% от икономиите на разходите от първата степен на ракетата върху клиентите (но няма да прехвърли тези от многократната употреба на обтекателя). Това сваля 6 милиона долара от стандартната цена за изстрелване или близо 10% отстъпка за клиентите.

През 2016 г. Шотуел заяви, че SpaceX ще започне да предлага 10%-ни отстъпки за полетите с използвана първа степен. Тя също така изтъкна, че в началото ще са необходими месеци между две изстрелвания, но от компанията се надяват да свият периода до дни.

При този сценарий SpaceX ще си върне изразходените 1 милиард долара за около 1,7 г. Ако към това се прибавят и петте годишни изстрелвания на Falcon Heavy, където се очакват по-големи печалби, периодът се свива с около 4 месеца.

Снимка: SpaceX

Вторият сценарй на изданието е по-умерен. При него се намалява честотата на изстрелванията до на всеки 2,5 седмици и се увеличават икономиите от първата степен до 50% на клиент. С тези числа SpaceX ще продължи да задържа всички икономии от разходи от обтекателя, а клиентите ще получат близо 20% отстъпка от цената.

При този сценарий SpaceX ще си върне инвестициите от за 3,2 г. Ако Falcon Heavy има три старта за една година, това ще намали срока с около 5 месеца.

При третият, по-консервативен, сценарий честотата на изстрелванията се намалява на всеки 3 седмици и се допуска прехвърляне на две трети от икономиите на разходи от първата степен към клиентите. Допуска се и прехвърляне на 50% от икономиите на разходи от обтекателя. Това ще доведе до огромната 30%-на отстъпка на полет.

По този начин връщането на инвестициите би отнело около 5,5 г. А с изстрелване на два пъти през годината на Falcon Heavy срокът би се намалил с около 9 месеца.

Всички тези сценарй обаче не взимат предвид провалените изстрелвания, които могат да доведат до отлагане на сроковете и оттегляне на клиенти. Например, след инцидента от юни 2015 г. SpaceX е загубила около 260 милиона долара печалба. Тогава ракетата Falcon 9 експлодира на стартовата площадка.

При изчисленията не се взима под внимание евентуална поява на конкуренти. Blue Origin на Джеф Безос, например, може да е един от тях със своята ракетна система New Glenn, планирана за 2020 г.

Не се взима предвид и това, че скоро и втората степен на Falcon 9 може да стане рециклирана. "Не смятахме първоначално Falcon 9 да има и втора степен за многократна употреба, но може и да е забавно да опитаме. Кое е най-лошото, което може да се случи? Да се взриви? Тя така или иначе ще се взриви", заяви Мъск през март.

SpaceX обаче гледа в перспектива и Мъск съобщи, че планира да вкара печалбите на компанията в разработване на технологии, които да пренесат милиони хора до Марс.

"Това е съществената част от плана за Марс, в който разглеждаме Марс не като еднократна мисия, а като такава, която да основе самоподдържащ се град на Марс", коментира Мъск през март. "Трябва да имаме намаляване на разходите за тон с поне стотици, ако не и хиляди, за Марс. Всъщност дори 10 000. И многократната употреба е абсолютно фундаментална част от тази цел", добавя той.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

23293

3

Стефан

27.06 2017 в 09:49

Визионист? Картинкаджия демек, или какво?
Историята знае много шарени сапунени мехури, и много мурти пирамиди.
Те от това и живеят - от световно неизвестните възторжени балъци.

11996

2

Georgi Georgiev

23.06 2017 в 23:25

Re: Стефан

Тъй рече Стефан - световно непризнатият икономически и технологичен експерт, опонирайки на Илон Мъск - човекът създал поредица от мултимилиардни компании , един от най-ярките визионисти, които са се раждали някога!

23293

1

Стефан

23.06 2017 в 21:37

С тая технология, и на тия цени, няма да ги върне никога.