„Небе пълно със звезди“ в новите инженерни снимки от космическия телескоп "Джеймс Уеб" (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 29 април 2022 в 09:59 23651 0

Кредит: NASA/STScI

Ако някога сте казвали „небето е пълно със звезди“, едва ли е било за нещо по-подходящо от тези нови изображения от космическия телескоп "Джеймс Уеб". И като се има предвид, че това са „просто“ инженерни изображения, броят на звездите и галактиките, видими на всяко изображение, е невероятен, да не говорим за кристалната яснота на зрителните полета.

Изображенията са направени от космическия телескоп "Джеймс Уеб" (JWST) след завършване на процеса, за да се фокусират напълно огледалните сегменти на телескопа. Сега екипът ще започне да пуска в експлоатация четирите научни инструмента, процес, който ще отнеме около два месеца. Това е последната фаза, преди обсерваторията да бъде напълно готова да започне своите научни наблюдения.

След анализа на тези нови изображения екипът отбелязва, че оптичната производителност е по-добра от „най-оптимистичните прогнози“.

„Тези забележителни тестови изображения от успешно подравнения телескоп демонстрират какво могат да постигнат хората от различни страни и континенти, когато има смела научна визия за изследване на Вселената“, заявява Лий Файнбърг (Lee Feinberg), учен от екипа на JWST в Центъра за космически полети на НАСА Годард.

Подравняването на 18-те огледални сегмента на телескопа означава, че огледалата сега насочват напълно фокусирана светлина надолу към всеки инструмент и всеки инструмент успешно съставя изображения със светлината, която му се доставя. Екипите заявяват, че качеството на изображението, доставяно на всички инструменти, е „ограничено по дифракция“, което означава, че „прецизността на детайлите, които могат да се видят, е възможно най-добра, като се има предвид размера на телескопа“.

Качеството на дълбочината на тези изображения е само предчувствие за това, което предстои с JWST. Всяко изображение показва безброй звезди и галактики – като известните изображения на "Дълбоко поле" на космическия телескоп "Хъбъл", но още по-дълбоко.

„Тези изображения промениха начина, по който виждам Вселената“, коментир Скот Актън (Scott Acton), учен от екипа на JWST. „Ние сме заобиколени от симфония на сътворението; галактики има навсякъде! Надявам се, че всеки по света може да ги види.”

Както на изображението по-долу, което показва още повече детайли от наблюденията (натиснете за по-голямо изображение), остротата и яснотата остават дори когато го увеличите. НАСА обяснява изображенията:

Инженерните изображения на рязко фокусирани звезди в зрителното поле на всеки инструмент показват, че телескопът е напълно подравнен и на фокус. За този тест JWST се насочи към част от Големия Магеланов облак, малка сателитна галактика на Млечния път, осигуряваща плътно поле от стотици хиляди звезди за всички сензори на обсерваторията. Размерите и позициите на изображенията, показани тук, изобразяват относителното разположение на всеки от инструментите на JWST във фокалната равнина на телескопа, като всеки сочи към леко изместена част от небето един спрямо друг.

Трите инструмента за изобразяване на JWST са NIRCam (изображения, показани тук с дължина на вълната от 2 микрона), NIRISS (изображение, показано тук с 1,5 микрона) и MIRI (показано на 7,7 микрона, по-голяма дължина на вълната, разкриваща излъчването от междузвездните облаци, както и звездна светлина). NIRSpec е по-скоро спектрограф, отколкото устройство за изображения, но може да прави изображения, като изображението от 1,1 микрона, показано тук, за калибриране. Тъмните области, видими в части от данните на NIRSpec, се дължат на структурите на неговия масив от микрозатвори, който има няколкостотин хиляди контролируеми затвори, които могат да се отварят или затварят, за да се избере коя светлина се изпраща в спектрографа. И накрая, сензорът за фино насочване (Fine Guidance Sensor) на JWST проследяващ водещите звезди, за да насочи обсерваторията точно и прецизно. Неговите два сензора обикновено не се използват за научни изображения, но могат да правят калибриращи изображения като тези, показани тук. Тези данни за изображението се използват не само за оценка на остротата на изображението, но и за прецизно измерване и калибриране на фините изкривявания на изображението и подравняването между сензорите като част от цялостния процес на калибриране на инструмента на JWST. Кредит: НАСА/STScI

Макар огледалото вече да е изцяло на фокус, инженерите все още ще трябва да правят малки периодични корекции на огледалните сегменти по време на мисията. Дори малки промени в температурата или движенията на космическия кораб могат да променят подравняването.

Източник: Prepare Yourself: New Engineering Images from JWST Will Blow Your Mind, universetoday