Открита е неутронна звезда с най-силното магнитно поле във Вселената, известно досега

Ваня Милева Последна промяна на 01 август 2022 в 07:20 11415 0

Кредит: IHEP

Неутронните звезди вече са известни като обекти с най-силното магнитно поле във Вселената, особено магнетарите, специална форма на неутронните звезди.

Сега е определен нов рекордьор по магнитно поле сред тях. Това е Swift J0243.6+6124, неутронна звезда, известна като „ултрасветлинен рентгенов пулсар“, с много голяма светимост в рентгеновия диапазон.

Swift J0243.6+6124 е част от двойна система, т.е. наблизо има друг спътник, обикновена звезда. От тази звезда материята се засмуква към неутронната звезда, където газът се събира в горещ, бързо въртящ се акреционен диск, който излъчва ярки, богати на енергия рентгенови лъчи.

Swift J0243. 6+6124 наскоро бе изследвана от международния екип на Insight-HXMT от, между другото, Института по физика на високите енергии (IHEP) в Китай и Университета в Тюбинген. Те успяват да измерят магнитното поле на повърхността на Swift J0243.6+6124 и се оказа, че има сила не по-малка от 1,6 милиарда тесла – предишният рекордьор от 2020 г. не надхвърли 1 милиард тесла. Максималната теоретично плътност на магнитното поле на неутронна звезда, а следователно и на всяко известно тяло, е 1013 T (10 тератесла).

Концепция на художник за магнетар. Кредит: ESO/L. Calçada

Между другото, как се измерва магнитното поле на неутронна звезда, която може да се намира в Млечния път, но все пак е на 16 000 светлинни години?

Учените правят това чрез измерване на така наречената „циклотронна абсорбционна линия“ в рентгеновия спектър на обекта.

Смята се, че тези линии са причинени от резонансно разсейване и по този начин абсорбция на рентгенови лъчи от електрони, движещи се по силните магнитни полета. Енергията на абсорбционната структура съответства на силата на магнитното поле на повърхността на неутронната звезда и по този начин този ефект може да се използва за директно измерване на силата на магнитното поле близо до повърхността на неутронната звезда Swift J0243.

Справка: Ling-Da Kong et al, Insight-HXMT Discovery of the Highest-energy CRSF from the First Galactic Ultraluminous X-Ray Pulsar Swift J0243.6+6124, The Astrophysical Journal Letters (2022). DOI: 10.3847/2041-8213/ac7711