Пълното слънчево затъмнение разкри малка нова комета моменти преди да бъде унищожена от Слънцето

На 8 април, само няколко часа преди пълното слънчево затъмнение, астроном-любител открива малка комета в непосредствена близост до родната ни звезда. Новооткритият обект бе заснет по време на затъмнението, преди да се разпадне по-късно същия ден

Ваня Милева Последна промяна на 12 април 2024 в 00:00 2886 0

Оранжев коронограф със стрелка, сочеща към новата комета

Кредит NASA/SDO

Околослънчевата комета бе най-ясно видима на коронографски изображения, заснети след затъмнението.

Малка околослънчева комета бе открита, фотографирана и унищожена по време на скорошното пълно слънчево затъмнение - всичко това в рамките на 24 часа. Това е само един от малкото случаи, когато комета е забелязвана по време на затъмнение, разказват специалистите.

В понеделник (8 април) милиони хора в Северна Америка наблюдаваха луната, докато временно блокира нашата родна звезда и нейната тъмна сянка препускаше по пътеката на затъмнението между Мексико и Канада с повече от 2400 км/ч. Космическото събитие, което се виждаше и от космоса, бе особено специално поради продължителността на затъмнението - периодът, когато слънчевата светлина е напълно скрита - което продължи до 4 минути и 28 секунди.

В часовете до затъмнението, Worachate Boonplod, астроном аматьор от Тайланд, открива малка комета близо до Слънцето, след като забелязва слабо прекъсване, уловено от коронографа на слънчевата и хелиосферната обсерватория на НАСА (SOHO), съобщава Spaceweather.com. Кометата е кръстена SOHO-5008.

Карл Батамс (Karl Battams), астрофизик и компютърен учен в Лабораторията за военноморски изследвания на САЩ във Вашингтон и ръководител на проекта Sungrazing Comets на НАСА, по-късно прогнозира в социалната платформа X, че "малката" комета може да бъде видима за фотографите по време на затъмнението – и се оказва прав.

Докато сянката на луната минава над Ню Хемпшир, астрономът-аматьор Лин Дзъсюен (Lin Zixuan) заснема кометата по време на затъмнението, съобщава Spaceweather.com. На новото изображение кометата едва се вижда като мъничко петно ​​в тъмното небе.

"Наземните наблюдения на слънчеви комети са изключително редки" и са възможни само по време на затъмнения, пише Батамс в X. Но кометата не се вижда с невъоръжено око, добавя астрономът.

Снимка на слънчевото затъмнение по време на пълното с подчертана кометаЛин Дзъсюен заснема новата комета от Ню Хемпшир по време на тоталността. Кредит: Lin Zixuan

По-късно същия ден астрономите губят следите на SOHO-5008, тъй като вероятно се е разпаднала, след като се е приближила твърде много до Слънцето, както в крайна сметка правят повечето други околослънчеви комети, съобщава Spaceweather.com. Поради ограничените данни, събрани от изследователите преди унищожаването на кометата, не е ясно колко голяма е била кометата или колко близо се е приближила до Слънцето.

Кометата е определена като "околослънчева" (Sungrazer), комети, които преминават в рамките на около 8 милиона километра от Слънцето или около 10 пъти по-близо до Слънцето от Меркурий. Те са открити за първи път в края на 19 век. Повечето околослънчеви комети принадлежат към групата на Кройц, за които се смята, че са фрагменти от гигантска комета, избухнала преди около 2000 години според Spaceweather.com.

Син коронограф с оранжева вложка, подчертаваща позицията на новата кометаНовата комета SOHO-5008 бе унищожена от слънцето само часове след края на затъмнението. Кредит: ESA/NASA/SOHO/USNRL/LASCO C3)

Не за първи път околослънчева комета е снимана по време на затъмнение. По време на слънчевото затъмнение на 14 декември над Аржентина и Чили през 2020 г. кометата C/2020 X3 (SOHO-3524), която също бе открита от Boonplod, бе заснета да се носи към Слънцето. Специалистите смятат, че тази комета, която е наблюдавана за по-дълъг период, е била около 15 метра в диаметър и се е движела със скорост 725 000 км/ч.

SOHO-5008 не бе единствената комета, която фотографите преследваха по време на затъмнението. Криовулканичната комета 12P/Понс-Брукс, известна още като "дяволската комета", също се очакваше да бъде видима дори с просто око. Тази комета обаче се оказа много по-трудна за забелязване от очакваното, съобщава Business Insider.

Ако сте пропуснали скорошното затъмнение, не се притеснявайте, все още е възможно да гледате отново предаването на живо на НАСА на събитието.

Източник: Total solar eclipse reveals tiny new comet moments before it was destroyed by the sun, Live Science