През 239 г. пр. н. е. за първи път е записано преминаването на Халеевата комета от китайски астрономи

Ваня Милева Последна промяна на 30 март 2022 в 00:00 9885 0

Илюстрация на Халеевата комета, публикувана в Ню Йорк Таймс на 3 юли 1910 г.

Илюстрация на Халеевата комета, публикувана в Ню Йорк Таймс на 3 юли 1910 г. Авторът е професор Едуард Емерсън Барнард от обсерваторията Йеркс, в Уилямс Бей, Уисконсин.

На тази дата, 30 март, през 239 г. пр. н. е. е записан за първи път перихелиен пасаж на Халеевата комета от китайски астрономи в хрониките Ших Чъ и Уън Сиен Тун Као според Европейската космическа агенция.

Халеевата комета е може би най-известната комета. Тя е "периодична" комета и се връща близо до Земята приблизително на всеки 75 години, което позволява на някои хора да я видят два пъти през живота си. За последно тук е била през 1986 г. и се очаква да се завърне през 2061 г.

Кометата е кръстена на английския астроном Едмънд Халей, който изследва съобщения за комета, приближаваща се към Земята през 1531, 1607 и 1682. Той стига до заключението, че тези три комети всъщност са една и съща комета, връщаща се отново и отново, и прогнозира, че кометата ще дойде през 1758 г.

Халей не доживява до завръщането на кометата, но откритието му води до това кометата да бъде кръстена на него. Изчисленията на Халей показват, че поне няколко комети обикалят около Слънцето.

Изображение на кометата на Халей, направено през 1986 г. Кредит: NASA

Освен това, до първата Халеева комета от космическата ера - през 1986 г. - се доближават няколко космически кораба, за да определят състава й. Високомощни телескопи също наблюдават кометата, докато преминава покрай Земята.

Тази снимка на кометата на Халей е направена от руския космически кораб Vega 2, една от двете съветски сонди (Vega 1 е другата), за да се срещне с кометата по време на пътуването й през Слънчевата система през март 1986 г. Най-близкият подход на Vega 1 до Халеевата комета е на 8890 км, докато Vega 2 има близка среща на 8030 км. Кредит: ESA

Макар Халеевата комета да не е изследвана отблизо в продължение на много десетилетия, учените все пак направиха това с  други малки тела, които могат да бъдат сравнени с Халеевата комета. Забележителен пример бе сондата Rosetta, която изследваше кометата 67P/Churyumov – Gerasimenko между 2014 и 2016 г. и стигна до заключението, че кометата има различен вид вода от тази на Земята.

Халеевата комета в историята

Според Европейската космическа агенция първото известно наблюдение на Халеевата комета е извършено през 239 г. пр. н. е. от китайски астрономи.

Друго проучване (основано на модели на орбитата на Халеевата комета) определя това първо наблюдение назад във времето към 466 г. пр. н. е., когато е била видима за древните гърци.

Когато Халеевата комета се завръща през 164 г. пр. н. е. и 87 г. пр. н. е., тя вероятно е отбелязано във вавилонските летописи, които сега са в Британския музей в Лондон. „Тези текстове имат важно значение за орбиталното движение на кометата в древното минало“, отбелязва изследване на глинениет таблички, публикувано в Nature.

Друга поява на кометата през 1301 г. вероятно е вдъхновила италианския художник Джото да изобрази Витлеемската звезда в "Поклонението на влъхвите", според енциклопедията на Британика. Най-известната поява на Халеевата комета се е случила малко преди нахлуването на Уилям Завоевателя в Англия през 1066 г. Твърди се, че Уилям вярвал, че кометата е предвещавала успеха му. Във всеки случай кометата е поставена на гоблена от Байо - който отразява нашествието - в чест на Уилям.

Астрономите в тези времена обаче са гледали на всяка поява на Халеевата комета като изолирано събитие. Появата на кометите се смятала за знак за голямо бедствие или промяна.

Halley's Comet: Facts About the Most Famous Comet, space.com