Руски космически кораб е претърпял авария през април. НАСА разкри инцидента наскоро

НаукаOFFNews Последна промяна на 21 октомври 2017 в 07:00 8807 3

Кредит NASA/Bill Ingall

Союз MS-02 се завръща на Земята на 10 април 2017 г.

Космическият кораб "Союз" е претърпял непредвиден инцидент - декомпресия (понижаване на налягането), когато се е завръщал на Земята, съобщава Space News.

Аварията, която е настъпила на 10 април, става известна сега и според НАСА екипажът е бил в безопасност.

По това време на борда на кораба Союз се намират астронавтът на НАСА Шейн Кимбру и космонавтите на Роскосмос Сергей Рижиков и Андрей Боришенко, които прекараха почти шест месеца в МКС.

На среща на комисията в Консултативния комитет на космическата станция на НАСА на 16 октомври бившият астронавт Томас Стафорд (Thomas Stafford) разкри подробности за инцидента.

Той обясни, че когато основният парашут е на около 8 километра над мястото на кацане в Казахстан, скобата, която е част от парашутната система, удря капсулата.

Капсулата на Союз МС-02 се спуска под основния му парашут преди кацане в Казахстан през април 2017 г. Проблем с разполагането на парашута води до частична загуба на херметизация вътре в капсулата. NASA/Bill Ingalls

"Скобата удря заваръчните шевове и в резултат на това се получи понижаване на налягането, което доведе до частично изтичане на въздух", разказва Стафорд.

Той не назовава конкретна мисия, но споменава, че това се е случило през април тази година. Единственият космически кораб "Союз", който се връща на Земята този месец, е корабът "Союз МС-02", който кацна на 10 април. 

Частичната загуба на налягане не представлява заплаха за екипажа, заяви Стафорд. Обикновено вентилът се отваря веднага след като капсулата стигне височина от пет километра, за да се осигури навлизането на външния въздух в капсулата. Членовете на екипажа са в херметични скафандри, което е стандартната процедура при кацане на космическия кораб "Союз", така че биха могли да се справят с декомпресията. 

Екипажът се е върнал невредим на Земята след кацане. NASA/Bill Ingalls

Стафорд заяви, че руските власти смятат, че начинът, по който се сгъва парашутът вътре в кораба "Союз", може би е причинило удара на скобата върху капсулата по време на разгръщането му, ъгълът, под който космическият кораб навлиза в атмосферата също е изиграл своята роля. Няма доказателства за подобен случай преди това на някое друго приземяване на "Союз", така че изглежда е изолиран инцидент.

Без подходящи мерки за безопасност, последиците от това може да са фатални - но за щастие руската космическа агенция Роскосмос е взела мерки за предотвратяване на опасността.

През 1971 г. трима съветски космонавти загинаха при повторно навлизане в атмосферата, когато техният космически кораб се декомпресира. Никой от тримата не е носел херметически скафандър и тримата загиват в космоса. След този инцидент от всички екипажи се изисква да носят скафандри при излитане и кацане.

"Тъй като екипажът е бил в скафандри, разхерметизацията не е представлявала опасност за екипажа" - подчертава Стафорд, добавяйки, че те са научили за проблема въз основа на показанията на датчиците на космическия кораб.

Товарният кораб "Прогрес М-27М". Снимка: НАСА

Този инцидент, макар и незначителен, е един от поредицата през последните години с участието на руски кораби, работещи с МКС. През декември миналата година товарният кораб "Прогрес" бе загубен, когато отказа горната степен на ракетата "Союз" . Друг "Прогрес" остана на ниска орбита над Земята, навлизайки в неконтролирана ротация след изстрелването си през април 2015 г. Той изгоря в атмосферата след няколко дни, без да се опита да се приближи до МКС.

Видео, получено няколко часа след старта на космическия товарен кораб "Прогрес М-27М" към Международната космическа станция. Инженерната камера, инсталирана на борда, показва неконтролирано въртене на космическия кораб.

Стафорд заяви, че разследването на неуспешния старт през декември 2016 г. е възпрепятствано от факта, че телеметричната система не може да проследи отклонение от скоростта, продължило само една милисекунда, което доведе до отказа. Оттогава Роскосмос модернизира тази телеметрична система, за да може да следи по-добре събитията, които се появяват бързо, като едновременно следи и обновява цялостния контрол на качеството за производството на ракетите носители и космическите апарати.

На 12 октомври стартът на друг космически кораб "Прогрес" с ракета "Союз" бе прекратен в последната минута на обратното броене, което е рядкост в историята на мисиите "Съюз" до МКС. Тази отмяна на старта, както по-късно съобщи НАСА, е свързана с електрическо съединение на една от опорните кули на ракетната площадка, които не успяха да се откъснат от ракетата, както е планирано, не позволявайки на ракетата да премине към собственото си захранване. "Союз" успешно стартира "Прогрес" след два дни и товарният кораб се скачи с МКС на 16 октомври.

Говорител на НАСА потвърди последния инцидент пред IFLScience, като отново отбеляза, че "не е представлявал проблем за екипажа". Кацането бе излъчено по телевизията на НАСА, от където заявиха, че ако нещо налягането се е понижило драматично, би се забелязало. Роскосмос не отговори на искането от IFLScience за коментар.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

23293

3

Стефан

23.10 2017 в 20:27

Сам съм бил на 8 километра само в барокамера. Не взривно, разбира се.
Даже успях да реша всичките задачи, от цялата тетрадка, и без грешки.
За седми клас. За половин час.
В нормални условия, същите задачи отнемат под две минути, колкото да бъдат прочетени.

23293

2

Стефан

23.10 2017 в 19:50

Тогава се беше отворил без нужда дренажният клапан, който трябва да изпуска въздух от капсулата, когато тя се грее при спускането. За да не получат баротравма не земята като отворят люка, и да могат да го отворят веднага.
Теоретически са можели да го затворят на ръка, но не са го очаквали, и не са били готови за такова действие. Никой не е мислил за това, и никой не е тренирал. Баща ми имаше някакво отношение към разследването, от него го знам.
След това забраниха излитанията и кацанията без скафандри.

23293

1

Стефан

22.10 2017 в 01:12

Сега очакваме новите дизайнерски анцузи "от мъск", "от гугъл", от други самодейци.
Бях малък, когато загинаха Волков, Пацаев, и Доброволски. Нищо общо с този случай. Тогава са летели в двуместен по размерите кораб, но трима. Колкото да уплашат американците. Заради което не е имало място за кресла със скафандри. Разхерметизацията е станала на 60 километра, не на 8, и те наистина не са имали шансове. А на 8, дори взривна - не е драма. И на 80 не е.