Руският антисателитен тест е "опасен и безотговорен" акт, който заплашва астронавтите, казват САЩ

„Тестът досега е генерирал над 1500 парчета проследими орбитални отломки“, заяви говорител на Държавния департамент.

Ваня Милева Последна промяна на 16 ноември 2021 в 16:45 6616 0

МКС

Русия проведе антисателитен тест (ASAT) рано в понеделник (15 ноември), генерирайки стотици хиляди космически отломки и заплашвайки безопасността на астронавтите на Международната космическа станция, потвърди правителството на САЩ.

„По-рано днес Руската федерация безразсъдно проведе разрушителен сателитен тест на противосателитна ракета с директно насочване срещу един от собствените си спътници“, коментира говорителят на Държавния департамент на САЩ Нед Прайс по време на ежедневен брифинг за пресата вчера.

„Тестът досега генерира над 1500 парчета проследими орбитални отломки и стотици хиляди парчета по-малки орбитални отломки, които сега заплашват интересите на всички нации“, отбелязва Прайс и добавя, че това събитие представлява сериозна заплаха за седемте астронавти, които в момента са в космоса.

„Този ​​тест значително ще увеличи риска за астронавтите и космонавтите на Международната космическа станция, както и за други човешки космически полети“, добавя Прайс.

По-рано днес седемте астронавти на Международната космическа станция намериха убежище в своите кораби "Союз" и "Dragon", закачени към космическата станция, докато станцията преминава през поле от отломки на всеки 90 минути. В момента на борда има четирима астронавти на НАСА, двама руски космонавти и един немски астронавт от Европейската космическа агенция (ESA).

След като екипажът се приюти, се появиха слухове, че Русия може да е извършила тест, който е унищожил неработещ спътник не много далеч от станцията и космическите отпадъци от този сблъсък може да са причината за тази опасност.

„На Международната космическа станция има американски астронавти и руски космонавти. Това, което руснаците направиха днес с тези 1500 парчета проследими орбитални отломки, представлява риск не само за тези астронавти, не само за тези космонавти, но и за сателитите и интересите на всички нации “, казва Прайс.

„Споделяме загрижеността, която нашите колеги от Държавния департамент изразиха по-рано днес относно този тест“, заяви прессекретарят на Пентагона Джон Кърби по време на брифинг вчера в Пентагона.

Дългосрочни рискове

Министерството на отбраната на САЩ не е било уведомено за този тест предварително.

Прайс добави, че този тест заплашва дългосрочното бъдеще на международното сътрудничество в космоса и това е нещо, което САЩ няма да толерират.

„Опасното и безотговорно поведение застрашава дългосрочната устойчивост на космическото пространство и ясно показва, че твърденията на Русия, че се  противопоставя на въоръжението в космоса са неискрени и лицемерни“, коментира Прайс.

„Съединените щати ще работят с нашите съюзници и партньори, за да отговорят на безотговорния акт на Русия“, добавя Прайс. „Ще работим със съюзници и партньори по целия свят, за да стане ясно, че това поведение не е нещо, което Съединените щати ще толерират.

Кърби заявява, че събития като това засилват необходимостта от регулиране и структуриране на дейността в космоса.

„Бяхме много ясни, бихме искали да видим норми за космоса, така че да може да се използва отговорно от всички космически нации“, отбелязва Кърби.

Източник: Russian anti-satellite test a 'dangerous and irresponsible' act that threatens astronauts, US says
Chelsea Gohd, Space.com

От руското Министерство на отбраната коментираха инцидента по следния начин:

„На 15 ноември тази година Министерството на отбраната на Русия проведе успешно изпитание, в резултат на което бе поразен неработещият руски космически кораб „Целина-Д“, който бе на орбита от 1982 г. Съединените щати знаят със сигурност, че получените фрагменти, по отношение на времето за изпитване и орбиталните параметри, не са и няма да представляват заплаха за орбиталните станции, космическите кораби и космическите дейности. Преди това подобни тестове в космоса вече бяха проведени от Съединените щати, Китай и Индия."