Това странно изображение показва звезда, каквато не сте виждали досега

Ваня Милева Последна промяна на 21 юли 2022 в 13:01 4261 0

HD 222925
Кредит: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/GHOST Consortium

Изображението прилича малко на неонова реклама от 80-те години на миналия век, но всъщност представлява целия оптичен спектър на светлината, която звездата излъчва.

Това е първото светлинно изображение, направено от най-новия инструмент на телескопа Gemini. За целта е използван оптичен спектрограф с висока разделителна способност.

Светлината, излъчвана от звездите, е пълна със скрити детайли. Тя може да покаже дали дадена звезда се движи или не. Това се постига, като се наблюдава как светлината преминава от единия край на спектъра в другия. И може да се открият вътрешни вариации в яркостта, които се анализират от астросеизмолозите.

Целият спектър на една звезда разкрива и от какво е съставена. Това може да се използва за проучване на различни характеристики, като например възраст и място на образуване.

Всъщност различните елементи поглъщат и излъчват светлина по различен начин. Астрономите могат да разглеждат по-ярките и по-слабите дължини на вълните, за да определят кои елементи присъстват в атмосферата на звездата.

Новата снимка показва звездата HD 222925, която е в много късен етап от жизнения си цикъл и се намира на около 1460 светлинни години от нас. Спектралният анализ установява броя на елементите, които присъстват в атмосферата на звездата - общо 65. Повечето от тях са тежки елементи, които могат да се образуват само при събития, при които се освобождават големи количества енергия, като например сблъсък с неутронна звезда или свръхнова.

Най-новия инструмент на телескопа Gemini South се нарича Gemini High-resolution Optical SpecTrograph или GHOST.

"Това е вълнуващ крайъгълен камък за астрономите от цял свят, които разчитат на Gemini South, за да изучават Вселената от тази изключителна гледна точка в Чили", каза Дженифър Лоц (Jennifer Lotz), директор на обсерваторията Gemini.

"След като този инструмент от следващо поколение бъде пуснат в експлоатация, GHOST ще бъде основен компонент от инструментариума на астрономите."

Източник: This Stunning Image Shows a Star Like You Have Never Seen One Before