Учените наблюдават възможен сценарий за унищожаването на Земята от Слънцето

Роса Виктория Муньос Димитрова Последна промяна на 11 декември 2016 в 13:52 9043 0

Кредит ALMA observation. P. Kervella/CNRS / U. de Chile / Observatoire de Paris / LESIA

Наскоро астрономите откриха планета около L2 Puppis, червен гигант на 208 светлинни години от Земята в съзвездието Кърма. Звездата е съвсем типична за червен гигант, но има нещо, което я прави специална за нас – тя доста е приличала на нашето Слънце преди милиарди години. С новината ни запознават от iflscience.com

Международен екип от астрономи изследва звездата, използвайки Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) в Чили, като така могат да получат изключително добра информация за бъдещето на Слънчевата система и нашата планета в частност.

Уорд Хоуман (Ward Homman) от KU Leuven Institute of Astronomy, Белгия, част от екипа, казва: „ Преди 5 милиарда години тази звезда е изглеждала почти като нашето Слънце днес и е имала същата маса. Една трета от тази маса е изчезнала по време на еволюцията на звездата, като същото очакваме да стане и с нашето Слънце в далечно бъдеще.“
Учените са открили, че има планета, която обикаля на 300 милиона километра от звездата, което е около два пъти разстоянието между Земята и Слънцето. Самата планета не си прилича с нашата, имайки предвид, че е с маса равна на 12 Юпитерови маси, но астрономите са любопитни как планетата и звездата си взаимодействат.

„След 5 милиарда години Слънцето ще увеличи обема си и ще стане хиляда пъти по-голямо отколкото е сега, като така ще се превърне в червен гигант.“, казва съавторът в изследването проф. Лиън Десън (Leen Decin), също от KU Leuven Institute of Astronomy, Норвегия. Също така и ще изгуби огромно количество маса, посредством силен звезден вятър. Крайният продукт на еволюцията му, който ще настъпи след около 7 милиарда години ще бъде малка звезда, наречена бяло джудже. Ще бъде с размерите на земята, но много по-тежко – една чаена лъжичка от бялото джудже ще тежи около 5 тона.“

Червеният гигант – Слънце ще бъде толкова раздут, че ще стига почти до орбитата на Земята, унищожавайки Меркурий и Венера по време на този процес. Но въздействието, което тази фаза на Слънцето ще има остава до голяма степен неясна.

„Вече знаем, че нашето Слънце ще бъде по-голямо и по-ярко, като това може би ще унищожи живота на земята,“ казва Десън. „Но ще оцелее ли Земята тази фаза на червен гигант на Слънцето преди да се превърне в бяло джудже? Още не знаем.“

Екипът ще продължи да изследва L2 Puppis, като подходяща система, която да ни разкрие възможният сценарии за унищожение на Земята от Слънцето в следващите няколко милиарда години.

Откритието на учените е публикувано в престижното астономическо списание Astronomy&Astrophysics.