Ултравиолетовата светлина може да ни насочи къде да търсим извънземен живот

Ново изследване поставя под въпрос обитаемостта на планетите коло червените джуджета

НаукаOFFNews Последна промяна на 05 септември 2017 в 00:00 4059 0

Концепция на художник за обитаема планета около червено джудже. Източник: M. Weiss/CfA

Червените джуджета са най-често срещаният тип звезди във Вселената. Но на екзопланетите около тях е малко вероятно да възникне живот, според ново изследване.

Авторите на проучването, публикувано в The Astrophysical Journal, са екип от Харвардския университет и Харвард-Смитсониън център за астрофизика. Те смятат, че един от ключовите фактори в търсенето на доказателства за живот на други планети е да се определи колко ултравиолетова радиация се произвежда от този тип звезди.

"Златната среда" е добър ориентир за търсене на живот във Вселената. Екзопланетите не бива да са нито твърде горещи, нито твърде студени, нито твърде големи или твърде малки.

И според ново изследване от ултравиолетова радиация също не трябва да бъде твърде много или твърде малко и може да е играла решаваща роля за появата на живот на Земята.

За да стартира, животът изисква определено количество ултравиолетови лъчи. UV-лъчите съдействат да се разградят базови молекули, които после да си взаимодействат, за да се образуват по-сложни молекули. Рибонуклеиновата киселина (РНК), която се използва от всяка форма на живот, изглежда може да се образува само при определено количество ултравиолетова радиация. РНК пренася генетична информация от ДНК към синтезиращите протеините рибозоми и изпълнява редица други важни функции. Съществува хипотеза, наречена "РНК-свят", че РНК е предшествала ДНК, сама притежавайки способността да се самокопира.

РНК-хипотезата за произхода на живота. BioNinja

Това изследване обаче показва, че екзопланетите, обикалящи около червените джуджета, като TRAPPIST-1 или Проксима Кентавър. Тези звезди вероятно не отделят достатъчно ултравиолетова светлина, за да се стартират биологични процеси, дори и да има вода върху тях, подчертава ScienceAlert.

"Това е все едно да имаш купчина дърва и подпалки и да искаш да запали огън, но да нямаш кибрит", заяви водещият автор Сукрит Ранджан (Sukrit Ranjan) за сайта на Харвард-Смитсониън център за астрофизика. "Нашето изследване показва, че точното количество ултравиолетова светлина може да е "клечката кибрит" запалила живота такъ, какъвто го познаваме".

Концепция на художник за планетарната система на TRAPPIST-1. Източник: NASA

В помощта на компютърни симулации, екипът е изчислил, че екзопланетите в обитаемата зона около червените джуджета получават 100 до 1000 пъти по-малко UV радиация, отколкото младата Земя. С други думи, химичните процеси, необходими за възникването на живота и случили се на нашата планета, са много малко вероятни в най-близките до нас системи на червени джуджета.

Според някои изследователи такива химични процеси все пак са възможни, но скоростта им ще е несравнимо по-ниска от тази, наблюдавана на Земята преди милиарди години. Затова пък в сравнение със звездите по-висока маса, които имат по-кратък продължителност на живота, червените джуджета се отличават с дълголетие между 6-12 трилиона години.

Слънцето (най-вляво), след него червено джудже и Юпитер (най-вдясно). Източник: Esmera/Wikipedia

От друга страна, прекомерното количество ултравиолетова радиация е унищожително за живота. "Трябва да има достатъчно ултравиолетово лъчение, което да доведе до възникването на живот, но не толкова, че да разруши атмосферата на планетата", отбеляза Робин Уърдсуърт (Robin Wordsworth), един от авторите на изследването.

Тази заключения биха могли от една страна да усложнят значително търсенето на извънземни форми на живот, но от друга страна ще ограничат диапазона на търсене.

Нашият сънародник Димитър Съселов, професор по астрономия в Харвард, директор на Origins of Life Initiative и съавтор на статията, посочва, че има все още много въпроси без отговор:

"Все още има много работа за вършене в лабораторията и на други места, за да се определи кои фактори, включително ултравиолетовата светлина, имат роля във въпроса за визникването на живота. Също така, трябва да се определи дали животът може да се образува при много по-ниски нива на ултравиолетова светлина, отколкото сме свидетели тук на Земята"