Вижте как "Хаябуса-2" взема почва от астероид (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 07 март 2019 в 00:00 5088 0

Екипът на японската междупланетната мисия "Хаябуса-2" публикува таймлапс на първата успешна операция по вземане на проба от почвата на астероида Рюгу, станала на 22 февруари 2019 година.

Видеото показва финалното спускане на апарата от височина 8,5 метра до един метър от повърхността, момента на изстрела и последващото рязко издигане до 117 метра височина.

Автоматичната сонда "Хаябуса-2" стартира в края на 2014 г. и е предназначена за проучване на потенциално опасния за Земята 500-метров астероид (162173) Рюгу. На 27 юни 2018 г. сондата достигна астероида и влезе в стабилна орбита около нея. Научната програма е проектирана за година и половина и включва както проучвания на Рюгу от орбита, така и от неговата повърхност.

През септември корабът- майка Хаябуса-2 спусна два миниатюрни апарата на соларна енергия, наречени "Аул" и "Хибу" (Owl and Hibou) върху астероида, а след това направи същото с летателна машина с размер на микровълнова печка, наречена MASCOT (Mobile Asteroid Surface Scout).

Основната част на мисията е да събере няколко проби от почвата и да ги достави на Земята през декември 2020 г. Първата операция по вземане на проби започна на 21 февруари 2019 г., когато сондата започва да намалява от първоначалната си позиция на 20-километровата си орбита около Рюгу. На височина 45 метра тя започна да се движи над повърхността до предварително определеното място за кацане, а по време на най-близкото приближаване към повърхността на астероида апаратът изстреля в него 5- грамов танталов куршум, след което събра прах и малки парчета скала и след това се върна на работната 20-километрова орбита.

Наскоро сондата изпрати първата снимка, направена след контакта с повърхността.

Видеото е съставено от кадри, получени от малката камера CAM-H (Small Monitor Camera Head), монтирана на дъното на апарата. Видеото показва финалното спускане на апарата от височина 8,5 метра до един метър от повърхността, момента на изстрела и последващото рязко изкачване до 117 метра. Може да се види устройството за събиране на проби, сянката на самия апарат и неговите слънчеви панели, както и голям брой летящи парчета скала.

Основната цел на Хаябуса-2 е да помогне на учените да разберат ранната история и еволюцията на Слънчевата система, както и ролята, която богатите на въглерод астероиди като Рюгу може да са играли в появата на живота на Земята.

Събраните проби са ключови за тази цел: Материалът от астероида ще се върне на Земята в специална капсула през декември 2020 г. Учените в лабораториите по целия свят могат след това да го проучат с много по-съвременно оборудване от това на космическия кораб Хаябуса-2.