Запознайте се с WFIRST - първият космически телескоп 100 пъти по-силен от Хъбъл

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 27 февруари 2019 в 10:21 8690 1

Кредит: NASA / Goddard Space Flight Center

WFIRST далеч не е любителски телескоп. Въпреки, че има същите 2,4 метрови огледала като изключително надеждния космически телескоп Хъбъл, този младеж е оборудван с гигантска 300 мегапикселова камера, която позволява да се заснеме единична снимка на площ стотици пъти по-голяма от обхвата на Хъбъл, съобщава Universe Today.

С фантастичната си камера и допълнение от един от най-чувствителните коронографи създавани някога - позволяващ улавяне на далечна звездна светлина от всяка звезда поотделно, този телескоп от ново поколение ще разкрие някои от най-дълбоките тайни на космоса. А също може да открие милиони екзопланети.

В скорошен доклад, описващ проекта, учените от мисията WFIRST подчертават амбициозните планове за уреда, който трябва да бъде изстрелян в средата на 2020г. Най-интересното в целия проект е, че той не е трябвало да се случи. С десетилетия различни екипи дават предложения да се създаде нов космически телескоп, посветен на мисии за откриване на мистериите на тъмната енергия. Всички тези предложения не стигат до никъде и изглежда сякаш никой не е бил на път да осъществи мечтите си за нов космически телескоп.

И тогава шпионите идват на помощ. През 2012г., Националното разузнаване на САЩ, които отговарят за разработването и построяването на тайни сателити, откриват, че имат няколко големи телескопа, които се помещават в тайни хангари. Така че те взимат правилното решение да ги засекретят, така че да ги дадат на НАСА, които могат да ги използват за нещо полезно.

Самото огледало и корпус на телескопа не са най-скъпата част, което не е особено облекчение за никой от желаещите, но политиците виждат достатъчно добра идея, за да стартира процес, който да се превърне в мисия.

И така се появява WFIRST, съкратено от "Широкообхватен Инфрачервен Телескоп за Наблюдения" (Wide-Field InfraRed Survey Telescope). Самото име е нещо като закачка, тъй като първоначалната цел е била да се изследва природата на тъмната енергия, която мистериозно разширява с ускорение Вселената.

Къде е закачката?

Тъй като астрономите не разбират съвсем причините, нито свойствата на тъмната енергия, те описват опростени модели, за да успеят поне да вложат математически смисъл в изследването. В този модел, тъмната енергия е представена като флуид, носещ се във времепространството. И както всеки флуид, тя има плътност и налягане. Още повече, може да се дефинира уравнение за състоянието, което свързва параметри като плътността на флуида и налягането един с друг. В този случаи се оказва, че отношението между налягането и плътността е много полезно число, което дава идея колко силно ще бъде ускорителното разширение. И това отношение се отбелязва с w.

Така че за тази мисия, "w" идва първо (w comes first; first - пръв от англ.ез.)

Обхват на WFIRST; David H. Weinberg et al., Instrumentation and Methods for Astrophysics (astro-ph.IM), 2019

Разбира се, когато имаш най-добрата камера в света, прикачена към доста голям космически телескоп е възможно да имаш и повече от една научна цел. И тъй като апаратът ще заснема много снимки с висока резолюция и ще гледа в космическото пространство през големи периоди от време, той се превръща в чудесен търсач на планети.

Но откриването на планети няма да стане по традиционен начин. Вместо това ще се използва техника, наречена гравитационно микронаблюдение, когато светлината от далечна звезда, ще се огъне около планета, стояща на пътя й, предизвиквайки кратко, но издайническо засилване/лумване на яркостта на звездата.

Още повече, добавката на коронографа позволява на WFIRST да блокира светлина от тези далечни звезди, позволявайки (отново с гигантската си камера), да бъдат направени директни снимки на екзопланети.

bobihot

28.02 2019 в 10:09

Оправете текста, че поне го разбирам като са засекретени - не могат да се използват за нещо полезно?
"Така че те взимат правилното решение да ги засекретят, така че да ги дадат на НАСА, които могат да ги използват за нещо полезно."