4 велики учени, пренебрегнати приживе

Ваня Милева Последна промяна на 10 ноември 2021 в 00:01 11404 0

Вие сте млад учен, посвещавате години на концепция, която не се приема и не стига до никъде. Не се отчайвайте!

Може да е малка утеха, но попадате в доста добра компания.

Някои от авторите на най-големите открития на съвременната наука, не са успели да получат заслуженото признание.

Ето четирима учени, направили важни открития, но отхвърлени и пренебрегнати приживе.

1. Грегор Мендел

Невероятно работата на Мендел за генетичното наследяване не е била прочетена от никой през живота му. Това със сигурност не се дължи на липсата на усилия от негова страна. Въпреки че Мендел много пъти се опитва да се свърже с известни учени, те много се стараят да разберат него и неговите теории.

Опитите за повторение на неговите експерименти също се оказват проблематични. Въпреки че експериментите му върху грахови растения работят, когато е помолен да възпроизведе този експеримент върху по-сложни растения, като хиерациум (Hieracium), не може да се възпроизведат подобни резултати (сега се знае, че хиерациумът има способността да се възпроизвежда безполово). Едва през следващия век, 16 години след смъртта на Мендел, работата му е преоткрита и възпроизведена.

Казват, че Чарлз Дарвин е имал копие от статията на Мендел и ако я е бил прочел, тогава връзката между еволюцията чрез естествен подбор и класическата генетична наследственост щеше да бъде установена много по-рано.

2. Игнац Земелвайс

Унгарски лекар, работещ в Австрия, Земелвайс забелязва, че една негова болница има много висока смъртност. Той предполага, че този брой смъртни случаи може да бъде намален, ако хирурзите мият ръцете си между пациентите. Теорията на Земелвайс се оказва вярна.

Дали неговите колеги са го поздравили за този лесен начин за намаляване на смъртността?

Точно обратното!

Когато Земелвайс разказва за откритието си на другите лекари, той е пренебрегнат и обвинен, че ги нарича мръсни.

След години опити той най-накрая се отказва и приключва дните си в психиатрична болница. Едва около 20 години по-късно теорията за микробите на Луи Пастьор успява да накара повече хора да си мият ръцете често. Но за съжаление твърде късно за Земелвайс, той не доживява това признание, че е бил прав.

3. Джордж Цвайг

Теоретичен физик, Цвайг предлага теорията на кварките веднага след защитата на докторската си дисертация и едновременно  със своя съперник Мъри Гел-Ман.

Но тъй като Цвайг е бил млад аспирант и не толкова прочут, списанието, в което и двамата учени изпращат съответните си статии, приема тези на Гел-Ман, след като отхвърля тези на Цвайг за същата теория. След това Гел-Ман получава Нобелова награда по физика за работата си.

4. Лудвиг Болцман

Болцман разработва уравнения и формули, които обясняват свойствата на атомите и как те определят физическата природа на материята.

Като че ли естествено, отново се оказва, че предлагането на теория, която опровергава други закони на физиката (и учените), смятани за правилни по онова време, не те прави особено популярен или оценен.

След години на борба за приемане на атомната теория Болцман се самоубива. Това става само 3 години преди Ърнест Ръдърфорд да открие ядрото на атома, доказвайки теорията на Болцман.

Източник: 4 Scientists That Were Disregarded During Their Time, Technology Net Works