Кето диетата може да ускори стареенето на органите

Кетогенната диета увеличава при мишки натрупването на зомби подобни клетки в сърцето, бъбреците, белите дробове и мозъка, което може да ускори стареенето на органите и да доведе до здравословни проблеми

Ваня Милева Последна промяна на 20 май 2024 в 00:00 3146 0

Изследванията върху ефектите върху здравето на диетите с ниско съдържание на въглехидрати като кето имат противоречиви резултати.

Кредит Pxhere

Кетогенната диета кара да се натрупват увредени клетки в органите в експеримент с мишки. Тяхното натрупване предполага, че кето диетата може да ускори стареенето на органите, повишавайки риска от състояния като сърдечни заболявания и рак.

Въпреки че много хора са възприели диети с ниско съдържание на въглехидрати като кето диетата за отслабване и контролиране на кръвната захар, изследванията за тяхното въздействие върху здравето са смесени, като някои проучвания установяват, че увеличават риска от сърдечни удари.

За да научи повече, Дейвид Джиус (David Gius) от Центъра за здравни науки на Тексаския университет в Сан Антонио и колегите му са хранили шест мишки с кетогенна диета в продължение на три седмици. Повече от 90% от техните калории идват от мазнини и по-малко от 1% от въглехидрати. Контролна група яде стандартна диета, при която 17% от калориите идват от мазнини и 58% идват от въглехидрати.

След това изследователите анализират проби от сърце, бъбрек, черен дроб и мозъчна тъкан от мишките, търсейки стареещи клетки. Стареенето настъпва, когато клетките станат твърде увредени, за да функционират, но вместо да умрат, те влизат в своеобразно зомби състояние. Тези клетки се задържат в тъканите, изхвърляйки токсини, които предизвикват възпаления.

Животните на кетогенна диета имат значително повече стареещи клетки в органите си в сравнение с тези на стандартна диета. Например бъбреците им съдържат средно четири пъти повече маркери за клетъчно стареене в сравнение с тези на животни, хранени с редовна диета.

Стареещите клетки се увеличават с възрастта. Така че тези открития предполагат, че кето диетата може да ускори стареенето на органите, което би повишило риска от заболявания като сърдечни заболявания, рак и диабет тип 2. Но преминаването на мишки обратно към стандартна диета намалява стареещите клетки.

"Въпреки че кетогенната диета вероятно е нещо добро, не е за всеки. И което е важно, трябва да си вземате почивка", обяснява Гиъс. "Нашата статия наистина казва, че това трябва да се проучи по-стриктно".

Не е ясно как тези експериментални открития могат да се пренесат на хората, коментира Ръсел Джоунс (Russell Jones) от института Ван Андел в Мичиган. "Мишките са били на диета с 90% мазнини, а би било практически невъзможно хора да се придържатЮ към таката диета", посочва изследователят.

Справка: Sung-Jen Wei et al. ,Ketogenic diet induces p53-dependent cellular senescence in multiple organs. Sci. Adv.10, eado1463(2024). DOI: 10.1126/sciadv.ado1463