Мастните клетки се разтягат, но не се размножават. Какво следва от това?

Когато става въпрос за мазнини, няма универсален подход

Ваня Милева Последна промяна на 05 април 2023 в 00:01 11296 0

Мастни клетки

Кредит ZEISS Microscopy(CC BY-NC-ND 2.0)

Мастни клетки (червени) и кръвоносни съдове (зелени).

"Позитивното отношение към тялото" е основано на убеждението, че всички трябва да харесваме тялото си, и се застъпва за приемането на всякакви тела, независимо от физическите способности, размера, пола, расата или външния вид.

Някои от участниците в движението обаче отиват твърде далеч, разминавайки се с науката според д-р Джайлс Йео (Giles Yeo), професор в Университета в Кеймбридж, чиито изследвания са насочени към приема на храна, генетиката и затлъстяването.

Категорично ясно е, че твърде много мазнини са вредни за здравето. Това води до два въпроса: защо твърде много мазнини са вредни и какво означава "твърде много мазнини"?

Първо, защо е вредно да носим твърде много мазнини?

До голяма степен хората не разбират правилно какво се случва, когато наддават или отслабват, подчертава проф. Джайлс Йео.  Хората мислят, че натрупват или губят мастни клетки. Това не е вярно. Трябва да се разглеждат мастните клетки като балони - те се увеличават, когато наддаваме  тегло, и се снамаляват, когато отслабваме. Реалният брой на мастните клетки изобщо не се променя с много.

Най-безопасното място за съхранение на мазнини е в мастните клетки.

Подобно на всички балони, мастните клетки се разширяват, докато не могат да се разширяват повече, но за разлика от балоните, те не се пукат и е добре, че е така.

Тогава започват проблемите, защото след като мастните клетки се напълнят, мазнините трябва да отидат някъде другаде и се озовават в мускулите или черния дроб например. Макар че мускулите и черният дроб могат да съхраняват известно количество мазнини, ако са твърде много, започват да влияят неблагоприятно на функциите им, което се нарича "липотоксичност", буквално означаващо отравяне с мазнини. Когато имаме повече мазнини, отколкото можем да съхраняваме безопасно, се стига до заболявания като диабет тип 2, сърдечни заболявания и някои видове рак.

Второ, колко е "твърде много мазнини"?

Ето какво е интересното: в зависимост от индивидуалната ни биология мастните ни клетки могат да се разширяват до различни размери, преди да се напълнят. Така например не е необходимо източноазиатците като китайците и южноазиатците като индийците да напълнеят толкова много, за да увеличат риска от диабет тип 2. Докато други, включително белите хора и полинезийците, могат да напълнеят много повече, преди да се разболеят, до голяма степен поради способността на мастните им клетки да се разширяват.

Степента, до която мастните ни клетки могат да се разширяват, има силно генетично влияние и определя различния ни безопасен капацитет за количество мазнини. Така че във всяка популация определено има различни здравословни индекси на телесно тегло. Някои по-едри хора са образец на метаболитно здраве, а други са слаби и изглеждат здрави, но имат диабет тип 2.

Най-важното послание според проф. Джайлс Йео е, че дебел означава здрав за всеки отделен човек, защото ако надхвърлим собствения си капацитет за безопасно количество мазнини, ще се разболеем.

"Не казвам това, зашото съм "негативно настроен към тялото", и със сигурност не съдя и не обвинявам никого, който е решил да не отслабва или който е опитал и не е успял. Просто посочвам един кристално ясен биологичен факт", подчертава проф. Джайлс Йео.

В едно зряло общество би трябвало да можем да поддържаме две мисли едновременно в главата си: че да живееш със затлъстяване не е здравословно и че хората със затлъстяване не са виновни за това. Възможността за определяне на безопасния капацитет на човека за количество мазнини е предмет на най-съвременни генетични и биологични изследвания и би променила начина, по който разглеждаме определението за "затлъстяване" и кой всъщност трябва да отслабне.

Източник: Fat cells stretch, they don't multiply: Why everything you know about weight gain is wrong