Полифенол от зеления чай проявява активност срещу туберкулозните бактерии

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 17 януари 2020 в 13:18 1908 0

Кредит pixabay

Епигалокатехин галат (EGCG), една от основните полифенолни съставки, откривани в листата на зеления чай (Camellia sinensis) е ефективен срещу Mycobacterium tuberculosis, бактерията, причиняваща туберкулоза при хората, според ново изследване на Технологичния университет Нанянг, Сингапур, публикувано в Scientific Reports.

"Въпреки че туберкулозата е лечима, успехът на съществуващите на пазара лекарства става все по-застрашен заради клиничната резистентност на бактериите", разказва професор Герхарт Грюбер, съавтор на изследването от Технологичния университет Нанянг. "Нашето откритие за способността на EGCG да инхибира растежа на Mycobacterium tuberculosis ще ни позволи да видим как можем да подобрим силата на тази съставка от зеления чай и други подобни вещества, така че да разработим нови лекарства, с които да се борим с тази болест."

Туберкулозата е една от най-разпространените болести в световен мащаб. Около една трета от населението на света е латентен носител на латентна инфекция с Mycobacterium tuberculosis

По време на инфекцията патогенът преминава през редица метаболитни промени, които корелират с растеж или устойчивост. Такива форми на адаптация включват и способността на микобактерията да "диша" и генерира ензим, наречен аденозин трифосфат (ATP) синтаза, свързан с енергийните процеси в тялото.

"Клетките се нуждаят от енергия за осъществяването на жизнени процеси като формирането на клетъчни стени. Те черпят енергия от молекулите, съхраняващи енергия, произведени от АТР синтазата", обясняват учените.

За да се определят факторите, влияещи на производството на този ензим, професор Грюбер и колегите му изучават Mycobacterium smegmatis и M. bovis.

"Първо открихме, че промени в генетичния код на АТР синтазата се изразяват в ензим, който произвежда по-малко енергетични молекули в бактериалните клетки, по-бавен клетъчен растеж и увредена форма на колониите", обясняват учените.

"С тези данни след това потърсихме и открихме 20 вещества, които биха могли да се свържат с АТР синтазата и да предизвикат същия блокиращ ефект, а след това изследвахме тяхната ефективност. Само EGCG показа, че има същия силен ефект при намаляването на енергетичните молекули в бактериалната клетка."

Източник: Sci news - Green Tea Polyphenol Active against Tuberculosis Bacteria