Първите генно модифицирани крави, устойчиви на туберкулоза

Туберкулозата е огромен проблем при едрия рогат добитък

Наука ОFFNews Последна промяна на 01 февруари 2017 в 07:48 5477 0

Кредит Orangeaurochs/Flickr

Учени от Китай твърдят, че са получили генно модифицирани крави, които имат повишена устойчивост на туберкулоза, съобщи IBTimes.

Единадесет телета са подобрени генетично, като е използвана модифицирана версия на техниката за генно редактиране CRISPR-Cas9, наречена CRISPR-Cas9n.

Генът NRAMP1 направи телетата по-устойчиви на бактерията Mycobacterium tuberculosis, причиняваща туберкулозата. Генно модифицираните телета показват по-малко признаци на инфекция в кръвните проби, според публикация в Genome Biology.

Изследователите вграждат NRAMP1 в определен вид клетки, наречени фибробласти (в съединителната тъкан) на млечни крави. Когато генът е създаден в генома на клетката, те пренасят ядрото с обновения генетичен материал в яйцеклетка на млечна крава. След това създават ембрион с помощта на сперматозоиди преди да имплантират ембриона в матката на крава.

Генетично модифицираните телетата не показват никакви нежелани странични ефекти от процеса, твърдят учените. Те предполагат, че техниката CRISPR-Cas9n е по-добър вариант за вкарване на гени в бозайници в сравнение с други версии на CRISPR технологията.

Магията на правилното място

Трудността при използването на утвърдената CRISPR техника при бозайниците е намирането на точното място, където да се вмъкне нов ген, заяви авторът на изследването Йън Хан (Yong Zhang) от Северозападния Университет в Шанси, Китай.

"Трябва да се издири такъв участък в генома, в който се предпола, че ще има най-малко въздействие върху съседните гени", коментира той. "Ние използвахте прецизен методологичен подход за идентифициране на най-подходящия участък за вмъкване на гена, който показа, че има слаб неоткриваем ефект върху генома на говедата".

Изследователите отбелязват, че това място може да е добро и за вкарване на други гени, освен NRAMP1.

"Благодарение на нашата работа се откри една полезна позиция в генома на едрия рогат добитък, където могат да бъдат насочени и въведени успешно с тази технология за генно редактиране нови гени, които ще донесат полза на земеделския добитък" - коментира Йън Хан.

Бактерията Mycobacterium tuberculosis, причиняваща туберкулозата (NIAID / Flickr)

Някои изследователи се съмняват в това дали трансгенните крави в проучването наистина са устойчиви на туберкулозата. Алън Арчибалд (Alan Archibald), ръководител на генетика и геномика в Института Розлин към Университета в Единбург обясни, че са се появили само маркери за устойчивост в тестовете на трансгенните крави.

За да се получи пълна картина за ефекта на експеримента, ще бъде необходимо да се позволи на болестта да прогресира изцяло в контролите и когато те починат, да се видят пораженията на болестта в белите дробове в сравнение с генетично модифицираните крави.

Язовец в гора близо до Pickering, Англия. Във Великобритания язовците се умъртвяват, тъй като се смята, че могат да заразят кравите с туберкулоза (Reuters)

Мащабът на проблема

Генното редактиране по принцип е един добър начин да се опитаме да се справим с туберкулозата по говедата, смята Арчибалд. "Аз лично смятам, редактирането на гените е подходяща техника за използване при селскостопанските животни и ще има някои полезни социално-икономически ефекти като подобряване на сигурността на храните", коментира той.

Например във Великобритания говедата не се лекуват от туберкулоза, а всички животни с резултат положителен тест се колят, за да се ограничи разпространението на болестта. Десетки хиляди говеда се умъртвяват всяка година само в Обединеното кралство, поради положителни резултати от тестове за туберкулоза. Във Великобритания се умъртвяват и язовци, тъй като някои изследвания предполагат, че те могат да разпространяват туберкулоза при кравите.

Освен това заразяването на човек може да стане от болни от туберкулоза животни и то главно едър рогат добитък, подчертава Мedicbg.com

От Грийнпийс, организация, която е против генетичните модификации, не са отговорили на искането за коментар от автора на статията в IBTimes.