Биология, биотехнологии и здраве - какво да очакваме през 2017

Наука ОFFNews Последна промяна на 03 януари 2017 в 09:00 5548 0

Без съмнение инструментът за редактиране на гените CRISPR се очаква да бъде в центъра на вниманието и през следващите месеци.

На първо време в началото на годината се очаква да бъде решен въпросът със собствеността на патента, за който претендират два екипа учени - един от Университета Харвард и Масачузетс, а другият от Университета на Калифорния.

Но въпреки битката за патента, генетиците ще продължат да използват  за експерименти с модифициране на всички видове растения и животни и да намират нови начини за борба с болести като рак и СПИН. (вж "За първи път е тестван върху хора методът за генно редактиране CRISPR-Cas9")

Електронна микрограма на HIV частици, заразяващи човешки Т клетки. Снимка: National Institute of Allergy and Infectious Diseases

Зика и Денга

За съжаление и през 2017 г. отново ще се говори за вируса Зика и тропическата треска Денга, макар че изглежда вече не са глобален здравен проблем. Учените ще продължават да изследват този ужасен вирус и неговите опустошителни последици, какти и ще следят неговото разпространение.

В плановете са включени клинични проучвания на експериментални ваксини и решаване на проблема с освобождаването на генетично модифицирани комари в Флорида, за да се контролира броя на ппулациите на насекомите разпространители. (вж "Американските власти одобриха пускането на ГМО комар във Флорида")

Основната заплаха пред човешкото здраве следващата година е антибиотичната резистентност на бактериите

През 2017 г. ще започнат да умират все повече хора от обикновени бактериални инфекции. Резистентността към антибиотичната защита ще направи така, че болести от гонорея до инфекции на пикочните пътища ще станат нелечими - ситуация, която изглежда ще се влоши, тъй като светът ще достигне нова повратна точка през следващата година, пише New Scientist.

През 2017 г. антибиотиците вече ще се използват повече за селскостопанските животни, отколкото при хората, заяви Марк Улхауз (Mark Woolhouse) от Университета в Единбург, Великобритания.

Stuart Freedman/Panos

Широкото използване на антибиотици в селското стопанство означава устойчиви бактерии, които могат да станат голяма заплаха. (вж "Как ще се спасим от постантибиотичната криза")

Синтетичната биология

Синтетичната биология е много по-различна от "генетичната модификация", тя не променя съществуващите гени, а измисля изцяло нови геноми. Тези нови геноми могат да се използват за промяна на плана на една клетка от дрожди.

През 2017 г.  международен екип от изследователи ще се опита да създаде изкуствен живот като произведе първите синтетични дрожди в света.

Това ще позволи тези клетки да изпълняват специализирани задачи - създаване на нови видове животоспасяващи антибиотици и биогорива. С този инструмент учените ще могат също да изградят компютри и биологични сензори за откриване на замърсители във водата.