09 декември 2019
  •  Говорят медиците

За първи път е тестван върху хора методът за генно редактиране CRISPR-Cas9

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 ноември 2016 в 11:2780091
Генното редактиране може да подобри способността на имунните клетки да атакуват рака. Илюстрация: Steve Gschmeissner/Science Photo Library

Клетки с модифицирана ДНК за първи път в света са приложени в клиничната практика. В Китай пациенти са получили първата инжекция имунни клетки с редактираната ДНК.

Променените клетки трябва да активират имунната система на пациентите с рак и да я настроят да се бори с тумора. Всеки пациент ще получи още две или три инжекции.

Описание на експеримента е публикувано в списание Nature.

Онлайн изданието на Nature разказва за технологията и какви резултати може да очакваме от нея.

На 28 октомври екип, ръководен от онколога Лу Ю (Lu You) от Университета в Съчуан въвежда модифицирани клетки в пациент с агресивен рак на белите дробове, като част от клинично изпитване в Западната болница в Чънду, Китай.

Технологията CRISPR-Cas9 е открита през 2013 година. Механизмът на нейната работа е подсказан на учените от бактериите и тяхната система за защита срещу вируси. Вирусите съществуват само в други живи клетки и могат да се интегрират в ДНК на гостоприемника. Бактериите пазят спомени за всички вируси, с които са се сблъсквали, под формата на РНК молекула, която се състои от къси палиндромни повторения (Сlustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats - CRISPR). С помощта на принципа на комплементарност (допълнителност), бактериите сверяват портретите на вирусите с техните "фотороботи" намират съвпадения и изрязват вирусната част с помощта на протеина Cas 9.

Този метод е една от най-големите надежди на учените за лечение на онкологични заболявания. Неслучайно, като за първи път, специалистите ще фокусират техниката върху възможността за лечението на белодробен рак.

Ноехнологията CRISPR-Cas 9 засега работи неточно - нуклеазата Cas 9 не винаги прави разрив в правилното място или прави замяната. Непланираните прекъсвания могат да доведат до грешки в процеса и появата на нови мутации. Използването на технологията поставя общността пред етичните въпроси за редактиране на генома и необходимостта да се формулират правилата за използването му.

Преди тази технология CRISPR вече е използвана редактиране на генома на ембриони във Великобритания и Китай (само за изследователски цели, те са били не имплантирани).

През лятото на 2016 година Съединените щати обявиха началото на клинични изпитвания за CRISPR-Cas9. Досега в напреварата в технология, която наричат "Спутник 2. 0", лидер е Китай.

"Въвеждането на CRISPR, която е по-лесна и по-ефективна техника, в сравнение с другите, най-вероятно ще ускори надпреварата за генетично редактиране на клетките в клиниките по цал свят", заяви Карл Джун (Carl June), специалист по имунотерапия в Университета на Пенсилвания във Филаделфия.

"Мисля, че това ще предизвика една нова надпревара  "Спутник 2.0", един биомедицински дуел между Китай и Съединените щати, което е важно, тъй като конкуренцията обикновено подобрява крайния продукт", отбелязва той.

popleta
Рейтинг : -762
16.11 2016 в 14:22 1
Нещо не чувам БАН до къде са стигнали. Нали развиват наука?