Вирусът на птичия грип се променя бързо в най-голямото досега огнище

Ваня Милева Последна промяна на 07 юни 2023 в 00:01 2575 0

Вирусът на птичия грип се променя бързо в най-голямото досега огнище Оцветена трансмисионна електронна микрография на вируси на птичи грип H5N1.

Кредит Public Domain

Вирусът на птичия грип се променя бързо в най-голямото досега огнище Оцветена трансмисионна електронна микрография на вируси на птичи грип A (H5N1).

Експерти предупреждават, че вирусът, който причинява рекордните случаи на птичи грип сред птиците по света, се променя бързо, увеличават се призивите към държавите да ваксинират домашните си птици.

Макар да подчертават, че рискът за хората остава нисък, експертите заявяват, че нарастващият брой случаи на птичи грип при бозайници е причина за безпокойство.

Откакто се появява за първи път през 1996 г., вирусът на птичия грип H5N1 досега се ограничаваше предимно до сезонни епидемии.

Но "нещо се случи" в средата на 2021 г., което увеличи инфекциозността на тази група вируси, посочва Ричард Уеби (Richard Webby), ръководител на центъра за сътрудничество на Световната здравна организация, който изучава грипа при животните.

Оттогава насам огнищата продължават през цялата година, разпространяват се в нови райони и водят до масова смъртност сред дивите птици и до избиването на десетки милиони домашни птици.

Уеби, който е изследовател в Детската изследователска болница "Сейнт Джуд" в американския град Мемфис, заявява пред АФП, че това е "абсолютно" най-голямото огнище на птичи грип, което светът е виждал.

Той е ръководител на изследването, публикувано тази седмица в списание Nature Communications, което показва как вирусът е еволюирал бързо, докато се е разпространявал от Европа в Северна Америка.

В изследването се казва, че вирусът е увеличил вирулентността си, което означава, че причинява по-опасни заболявания, когато е пристигнал в Северна Америка.

Изследователите също така заразиха фретка (домашен пор) с един от новите щамове на птичия грип.

Установено е неочаквано "огромно" количество от вируса в мозъка му, посочва Уеби, което показва, че той е причинил по-сериозно заболяване от предишните щамове.

Подчертавайки, че рискът при хората все още е нисък, той отбеляза, че "този вирус не е статичен, той се променя".

"Това увеличава потенциала, че дори само по случайност" вирусът може да "придобие генетични черти, които му позволяват да се превърне по-скоро в човешки вирус", изтъква Уеби.

В редки случаи хора са се заразявали с понякога смъртоносния вирус, обикновено след близък контакт със заразени птици.

"Плаши ни"

Вирусът е открит и при нарастващ брой бозайници, което Уеби определи като "наистина, наистина тревожен знак".

Миналата седмица Чили съобщи, че от началото на годината по северното крайбрежие на страната от птичи грип са умрели близо 9 000 морски лъва, пингвини, видри, морски свине и делфини.

Смята се, че повечето бозайници са се заразили с вируса, като са яли заразена птица.

Но Уеби заявява, че "най-много ни плашат" индикациите от испанска ферма за норки и сред морските лъвове край Южна Америка, че вирусът може да се предава между бозайниците.

Иън Браун (Ian Brown), ръководител на вирусологията в Агенцията за здраве на животните и растенията на Великобритания, коментира, че все още няма "ясни доказателства, че този вирус се поддържа лесно при бозайниците".

Макар че вирусът се променя, за да стане "по-ефикасен и по-ефективен при птиците", той остава "неадаптиран към хората", посочва Браун пред AFP.

Птичите вируси се свързват с различни рецептори на клетката-гостоприемник, в сравнение с човешките вируси, подчертава Уеби.

Според него са необходими "две или три малки промени в един протеин на вирусите", за да станат по-приспособими към хората.

Цикъл на предаване на H5N1. (A) Предаване на AVI от водни птици към домашни птици. (B) Патогенен механизъм на вируса, локална репликация. (C) Клинична проява и разпространение в околната среда. Кредит: Avian Influenza: Could the H5N1 Virus Be a Potential Next Threat? Elena Imperia et al. Microbiol. Res. 2023, 14(2), 635-645; https://doi.org/10.3390/microbiolres14020045

Ваксиниране на домашни птици

Един от начините да се намали броят на всички случаи на птичи грип и следователно да се намали рискът за хората е държавите да ваксинират домашните си птици, изтъква Уеби.

Няколко държави, сред които Китай, Египет и Виетнам, вече са организирали кампании за ваксиниране на домашните птици.

Но много други страни не са склонни да го направят поради ограниченията за внос в някои райони и опасенията, че ваксинираните птици, които все пак се заразяват, могат да се измъкнат от мрежата.

През април Съединените щати започват да тестват няколко кандидати за ваксина за потенциално използване при птици.

Франция наскоро заявява, че се надява да започне ваксинация на домашните птици още през есента на тази година.

Кристин Мидълмис (Christine Middlemiss), главният ветеринарен лекар на Великобритания, заявява, че ваксинацията на домашните птици не е "сребърен куршум, защото вирусът се променя постоянно".

Но страните, които традиционно се въздържат, трябва да обмислят възможността за по-често ваксиниране на домашните птици, обяснява Мидълмис пред AFP по време на събитие в посолството на Великобритания в Париж миналата седмица.

Генералният директор на Световната организация за здравеопазване на животните Моник Елоа посочва, че въпросът за ваксинирането на домашните птици трябва да бъде "поставен на масата".

В края на краищата "сега всички знаят, че пандемията не е само фантазия - тя може да стане реалност", допълва тя.

Справка:  Ahmed Kandeil et al, Rapid evolution of A(H5N1) influenza viruses after intercontinental spread to North America, Nature Communications (2023). DOI: 10.1038/s41467-023-38415-7