10 невероятни космически мисии, които очакваме през 2021 г.

Ваня Милева Последна промяна на 05 януари 2021 в 13:00 10911 0

Кредит: Boeing/SpaceX/NASA/CNSA/Roscosmos/Aubrey Gemignani

Космическите изследвания постигнаха няколко забележителни успехи през 2020 г. въпреки пандемията COVID-19 , включително комерсиален пилотиран полет в космоса и връщане на проби от астероид на Земята .

Предстоящата година се очертава да бъде също толкова интересна. Ще ви представим някои от най-важните космически събития, които можем да очакваме през 2021 година. Например, през 2021 г. стотици сателити Starlink от SpaceX отново ще бъдат изведени в орбита, Русия ще пусне нов модул за космическата станция МКС. Освен това Китай също ще започне изграждането на своята модулна космическа станция през 2021 г., Европа трябва да изстреля космическия телескоп Джеймс Уеб в космоса.

Артемис 1

В края на 2021 г. НАСА планира да стартира мисията Artemis 1. Това ще е първият истински космически полет от космическата програма на НАСА Artemis (Артемида), която САЩ има за цел да върне хората на Луната до 2024 година.

За да подготви и изпробва своите възможности най-добре, НАСА ще пусне за първи път ракетата Space Launch System (SLS) в края на 2021 г., за да изпрати новата космическа капсула Orion на Луната.

Това ще бъде първото изстрелване на новата система за космическо изстрелване (SLS), която е колосалните 97 метра и трябва да може да изнесе товари до 90 тона на ниска земна орбита. По време на този безпилотен тестов полет Artemis 1 космическата капсула Orion ще бъде изведена в ретроградна орбита около Луната и няколко малки CubeSat ще бъдат пуснати в космоса.

Първоначално този тестов полет трябваше да се осъществи през 2016 г., но бе отлаган многократно, тъй като разработването на новата ракета Space Launch System (SLS) и космическата капсула Orion бе забавено. Задачите на полета на тази мисия също бяха коригирани, за да съответстват по-добре на програмата Artemis. Този тестов полет на Artemis 1 е от голямо значение както за НАСА, така и за нейните партньори, които участват в програмата на Artemis като Boeing и Lockhaad Martin, ако искат да върнат хората на Луната до 2024 г. Европа също играе важна роля в тази програма, тъй като Airbus разработва европейския сервизен модул (ESM) за този космически кораб. Мисията Artemis 1 ще продължи приблизително три седмици, от които космическият кораб Orion ще бъде в орбита в продължение на една седмица.

Artemis 1 е първият полет на международната програма Artemis, създадена от НАСА, за завръщане на астронавти на Луната до 2024 г. Мисията ще се състои от непилотирания космически кораб Orion, който ще бъде изпратен на триседмичен полет около Луната. Той ще достигне максимално разстояние от Земята от 450 000 км - най-далече в космоса, докъдето е стигал космически кораб, който може да транспортира хора. Кредит: НАСА

Мисията ще даде възможност на инженерите  на НАСА да оценят как космическият кораб се представя в дълбокия космос и ще послужи като прелюдия към по-късните мисии с екипаж. Изстрелването на Artemis 1 в момента е планирано за края на 2021 година.

Марсионни мисии

През февруари Марс ще получи флотилия от земни роботизирани гости от няколко страни. Космическият кораб Al Amal (Надежда) на Обединените арабски емирства е първата междупланетна мисия в арабския свят. Предвидено е да пристигне на орбита около Марс на 9 февруари, където ще прекара две години в наблюдение на марсианското време и изчезващата атмосфера.

В рамките на няколко седмици след Al Amal ще пристигне Tianwen-1 на Китайската национална космическа администрация, състоящ се от орбитален апарат и повърхностен марсоход. Космическият кораб ще се установи на орбита на Марс за няколко месеца, преди да разгърне марсохода на повърхността. Ако успее, Китай ще стане третата страна, която ще кацне на Марс. Мисията има няколко цели, включително картографиране на минералния състав на повърхността и търсене на подповърхностни водни депозити.

Марсоходът на НАСА Perseverance, показан в тази илюстрация на художник, ще кацне в кратера Джезеро на Марс през февруари 2021 г. и скоро след това ще започне да събира проби от почвата. Кредит: NASA/JPL-Caltech

Марсоходът на НАСА Perseverance ще кацне при кратера Jezero на 18 февруари и ще търси някакви признаци на древен живот, които може да са се запазили в марсианските глини. Критично важно е също така да съхрани марсианските повърхностни проби на борда като първа част от изключително амбициозна международна програма за връщане на проби от Марс на Земята.

Руският модул за космическата станция най-накрая излиза в космоса

През 2021 г. Русия планира да пусне многоцелевия лабораторен модул (МЛМ), известен също като „Наука“.

Този 13-метров модул ще бъде изведен в орбита от руска ракета "Протон" и след това ще бъде прикрепен към Международната космическа станция.

Стартът на „Наука“ първоначално бе планиран за 2007 г., но многобройните закъснения доведоха до отлагане на датата на изстрелването. Изграждането на този модул започва през 1995 г., когато „Наука“ служи като резервен модул за руския модул „Заря“, който стана първата част от космическата станция на МКС.

20,3-тонният модул  „Наука“ ще се използва главно за научни изследвания и ще бъде прикрепен към надирния шлюз на руския модул "Звезда". На борда на „Наука“ има и втора космическа тоалетна за руските космонавти, както и допълнително отделение за спане. Днес малкият модул "Пирс" (отсек за скачване) е прикрепен към този шлюз, но той ще бъде изключен и "Пирс" ще изгори в земната атмосфера.

Илюстрация на художник на руския модул „Наука“. Кредит: NASA

Заедно с руския модул „Наука“, Европейската роботизирана ръка (ERA) също ще бъде изведена в космоса по време на това изстрелване. Подобно на „Наука“, тази европейска интелигентна роботизирана ръка трябва да бъде прикрепена към космическата станция на МКС, където да може да изпълнява различни задачи като инсталиране на слънчеви панели, инспекция на външната страна на космическата станция и експерименти с движение и други.

Чандраяан-3

През март 2021 г. Индийската организация за космически изследвания (ISRO) планира да стартира третата си лунна мисия: Чандраяан-3.

Чандраяан-1 стартира през 2008 г. и бе една от първите големи мисии в индийската космическа програма. Състои се от орбитален апарат и сонда за проникване на повърхността, мисията беше една от първите, които потвърдиха доказателствата за наличието на вода на Луната.

За съжаление контактът със спътника е загубен по-малко от година по-късно. За съжаление имаше подобна злополука с неговия наследник Чандраяан-2, който се състоеше от орбитален апарат, спускаем апарат (Викрам) и лунен марсоход (Прагян).

Мисията Чандраяан-3 бе обявена няколко месеца по-късно. Тя ще се състои само от спускаем апарат и марсоход, тъй като орбиталният апарат от предишната мисия все още функционира и предоставя данни.

Илюстрация на художник на лунната мисия Chandrayaan-2 от Индия. Кредит: Raymond Cassel

Ако всичко върви добре, марсоходът Чандраяан-3 ще се докосне до басейна Aitken на лунния южен полюс. Той е от особен интерес, тъй като се смята, че там има множество находища на подпочвен воден лед - жизненоважен ресурс за бъдещите лунни бази.

Космическият телескоп "Джеймс Уеб"

След много години закъснение изглежда, че най-накрая ще бъде изстрелянтам през 2021 година. Тогава дългоочакваният наследник на успешния космически телескоп "Хъбъл", космическият телескоп "Джеймс Уеб", най-накрая трябва да бъде изстрелян в космоса. Космическият телескоп "Джеймс Уеб" е инфрачервен оптичен телескоп с основно огледало с диаметър 6,5 метра, което астрономите използват за събиране на светлина от звезди и галактики, които са се образували малко след Големия взрив.

Този амбициозен космически телескоп е проектиран и построен от НАСА със значителен принос от Европа (ESA) и Канада (CSA). Разработването и изграждането на космическия телескоп „Джеймс Уеб“ не вървяха точно както бе планирано и без никакви проблеми. Например този космически телескоп трябваше да бъде пуснат през 2007 г., но проблемите с разработването на научните инструменти и тестването на много компоненти винаги предизвикваха забавяне. В крайна сметка дълго се предполагаше, че космическият телескоп може да бъде изстрелян през юни 2019 г., но този стартов прозорец също не бе постигнат, тъй като интеграцията на различните компоненти отне повече време.

През 2020 г. програмният директор на НАСА за космическия телескоп Джеймс Уеб заяви, че има проблеми с винтове и шайби, които са се разхлабили по време на тестовете. Това и допълнителните закъснения поради коронавируса (COVID-19) доведоха до ново отлагане, което означава, че изстрелването сега е планирано за октомври 2021 г.

Цялото това забавяне също доведе до увеличаване на цената на космическия телескоп Джеймс Уеб отново и отново, което доведе до все по-голямо обсъждане на проекта. Докато първоначално се смяташе, че този космически телескоп ще струва около половин милиард долара, цената в момента е 8,8 милиарда долара. И това е само за разработването на космическия телескоп. Включително разходите за изстрелване и поддържане на космическия телескоп в експлоатация, се очаква, че този проект ще нарастне до обща цена от 9,6 милиарда долара.

Илюстрация на художник на космическия телескоп Джеймс Уеб. Кредит: NASA

Русия се връща на Луната

Руската космическа агенция Роскосмос планира да пусне лунния модул "Луна 25" в края на 2021 година. "Луна 25" е част от руската лунна програма Луна-Глоб, която се състои от различни лунни кацащи апарати, които в крайна сметка също ще трябва да върнат проби лунни скали на Земята. Мисията "Луна 25" е важна мисия за Русия, тъй като от 1976 г. страната не е извеждала на повърхността на Луната друг безпилотен космически апарат.

Русия вече започна да планира лунната мисия "Луна 25" от 90-те години, но различни забавяния във фазата на проектиране и неуспешната мисия на Фобос-Грунт през 2011 г. предизвикаха многократно отлагане на изграждането на "Луна 25".

В крайна сметка проектирането на "Луна 25" от Института за космически изследвания на Руската академия на науките  бе завършено, след което НПО "Лавочкин" започна изграждането на лунния модул.

Лунният модул "Луна 25" ще тежи приблизително 1,7 тона при изстрелването и ще носи девет научни инструмента. Тези руски инструменти трябва да изучават, наред с други неща, състава и структурата на лунната повърхност, както и атмосферата около южния полюс на Луната, която никога досега не е била изследвана. Европейската космическа агенция ESA разработи инструмента Pilot-D за лунния модул "Луна 25", който ще се използва за демонстриране на навигация на терена. Целта на мисията "Луна 25" е да "прилуни" безпилотния лунен модул в кратера Богуславски, разположен близо до водещия полюс на Луната.

Илюстрация на художник на руския лунен апарат Luna 25. Кредит: Роскосмос / IKI

Китай започва изграждането на своята модулна космическа станция

Азиатската суперсила Китай иска да започне изграждането на голяма, модулна космическа станция през 2021 година.

Основният модул за тази нова китайска космическа станция е наречен „Tianhe“ и трябва да оформи ядрото на новата модулна космическа станция.

Tianhe е с дължина 18 метра, диаметър 4,2 метра и ще тежи 22,5 тона при изстрелването. На този модул има място за трима астронавти.

Няколко други китайски модула ще трябва да бъдат прикачени към този модул в бъдеще. Към днешна дата Tianhe е най-големият и най-тежкият пилотиран космически кораб, който Китай някога е строил. Чудовището трябва да бъде изстреляно в космоса с ракета Long March 5B, която ще бъде изстреляна от космическия център Wenchang на остров Хайнан.

Новата китайска космическа станция много прилича на руската космическа станция "Мир". Например, китайската бъдеща космическа станция също ще се състои от основен модул, към който в бъдеще ще бъдат прикрепени други модули, които ще се използват за научни изследвания.

Ако изпращането на базовия модул Tianhe стане безпроблемно, Китай планира да прикачи първия научен модул, наречен „Wentian“, към космическата станция през 2021 г. Като цяло тази нова космическа станция ще има тегло около 100 тона и трябва да бъде в експоатация поне десет години.

С тази нова китайска космическа станция Китай иска постоянно да има сънародници в космоса. За тази цел през октомври 2020 г. бяха избрани осемнадесет  китайски космически изследователи, които да изпълняват космически мисии на борда на тази китайска космическа станция в бъдеще. За да им осигури храна, облекло и научни експерименти навреме, Китай вече е разработил транспортен кораб за доставки Tianzhou.

Илюстрация на художник на китайската модулна космическа станция. Кредит: CMSEO

SpaceX ще изведе Том Круз в космоса

Поради успеха на първите два пилотирани космически полета с космическата капсула Crew Dragon на SpaceX, Съединените щати вече са си възвърнали достъпа до космоса и вече не трябва да разчитат на Русия за това. Успехът на SpaceX и неговата космическа капсула Crew Dragon също отваря повече възможности за космически туризъм, тъй като през последните години местата на борда на руските космически кораби "Союз" винаги са били заети от истински космически изследователи.

През 2016 г. бе основана компанията Axiom Space и в началото на 2020 г. тя получи разрешение от НАСА да прикачи някои модули към модула Harmony на Международната космическа станция. С модулите Axiom компанията иска да построи първата в света търговска космическа станция, където хората могат да останат известно време срещу заплащане. В подготовка за пристигането на тази търговска космическа станция и за да натрупа възможно най-голям опит, Axiom Space ще извърши първо няколко пилотирани космически полета до космическата станция на МКС с няколко „космически туристи“ на борда.

За да постигне това, Axiom Space подписа договор с SpaceX през март 2020 г. за провеждане на първия изцяло търговски космически полет до космическата станция МКС с космическа капсула Crew Dragon до края на 2021 г.

На борда на този търговски космически полет ще има четирима души, от които американският опитен астронавт Майкъл Лопес-Алегриа ще бъде капитан на тази мисия. Той ще бъде придружен от не кой да е, а американския холивудски актьор Том Круз, който ще бъде докаран на космическата станция на МКС заедно с американския филмов режисьор и продуцент Дъг Лиман като част от филмов проект. Четвъртият космически турист, който се присъедини към мисията SpaceX Axiom Space-1, е еврейски бивш пилот-изтребител и бизнесмен Ейтан Стиббе. Мисията ще продължи приблизително осем дни, след което екипажът ще се върне на Земята. Всяко място на борда на космическата капсула Crew Dragon, което е било запазено за космически турист, има цена от 55 милиона долара.

Първи космически полет за Starship

Освен с разходките на космическите пътешественици с капсула Crew Dragon и изстрелването на стотици спътници Starlink, SpaceX иска да изстреля през 2021 година за първи път в космоса и ракетата Starship.

Starship е един от най-амбициозните космически проекти днес. Този нов космически кораб е дълъг 50 метра, има диаметър около 9 метра, тежи 120 тона без товар или гориво и се задвижва от шест ракетни двигателя Raptor, разработени от SpaceX. Космическият кораб Starship се състои от един компонент и се изстрелва в космоса с помощта на ракетата Super Heavy на SpaceX.

Този дизайн се нарича „едностепенно решение“ и предлага много възможности. Например космически кораб Starship може да доставя товари в космоса освен космическите пътешественици и това дори може да служи за осигуряване на допълнително гориво за други космически кораби в космоса, което прави този проект много интересен.

След изстрелването си Starship може да лети на собствени сили до Луната, където да кацне  във вертикално положение на лунната повърхност. След мисията си на Луната космическият кораб Starship може да излети изцяло от лунната повърхност, след което да се върне на Земята.

SpaceX смята, че космическият кораб Starship е бъдещето на космическите пътувания, тъй като е за многократна употреба и се разработва, за да отведе хората както на Луната, така и на планетата Марс.

Прототип на Het Starship SN08. Кредит: Боб Оуен / San Antonio Express-News

За да разработи и стартира впечатляващия Starship, SpaceX първо предприема серия от тестови полети с прототипи, в които те винаги правят по една стъпка напред. През 2020 г. прототипите SN5 и SN6 на бъдещия космически кораб Starship извършиха успешни тестови полети, достигайки максимална височина от 150 метра. В края на 2020 г. най-накрая бе направен първият тестов полет с почти напълно завършен Starship. По време на този тест прототипът SN08 достигна височина от около 12 километра, след което ракетата се върна на Земята. SN08 експлодира при кацане в резултат на твърде висока скорост на спускане.

През 2021 г. SpaceX иска да направи още една стъпка напред в разработването на космическия кораб Starship и да изнесе прототипа в космоса за първи път, след което трябва да се върне на Земята.

Six Incredible Space Missions to Look Forward to in 2021, scitechdaily