Два неврона карат мъжките червеи да предпочитат секса

Наука ОFFNews Последна промяна на 16 октомври 2015 в 15:28 4150 0

Кредит MEMBS E-news

Кръглият червей (нематод) Caenorhabditis elegans.

Учени са открили два неврона, които присъстват само в мозъците на мъжките червеи и които ги карат да предпочетат секса дори пред храната.

Само две клетки наистина, но в малката кръгла нервна система на кръглия червей (нематод) Caenorhabditis elegans, която се счита за напълно картографирана, това откритие може да се сравни с откриването на нов голям остров на съвременна карта на Земята.

Откритието е докладвано в списание Nature.

Тази находка е интересна с това, че ни дава възможност да надникнем в неврологичната основа на половите различия на поведение. Знаем, че самците и самките се държат по различен начин и това не се ограничава само при размножаването - двата пола се проявяват различно в такива процеси както обучението, което се отразява в наблюдаваните различия в отговарящите за това области на мозъка. Как обаче тези полови различия в нервната система влияят на поведението е неясно.

Изследователи от University College London са направили няколко експеримента с кръглите червеи Caenorhabditis elegans, за които разказва EurekAlert.

Нематодът Caenorhabditis elegans много често се използва за изследвания на нервната система, един обичаен лабораторен организъм, подобно на използваната от генетиците муха Drosophila. Цялата малка мрежа от неврони на червея детайлно е картографирана, изработени са и доста точни компютърни модели за нейната работа.

Тези червеи имат много интересен сексуален живот. Вместо мъжки и женски, те са или хермафродити, основно модифицирани женски, които могат самостоятелно да се оплождат със собствената си сперма или мъжки, които могат да се възпроизвеждат само ако се свържат с хермафродит. Може да се каже, че самците не са много необходими в тази ситуация.

Нервната система на червеите хермафродити се състои от само 302 неврони, а на мъжките - от 383. Самците проявяват изобилие от репродуктивни поведения, които не се наблюдават при хермафродитите и тези разлики са установени и като различия и в нервната система, които се развиват когато организмът полово съзрява.

Изследователите са успели да установят тези разлики проучвайки разпределението на протеина pdf-1 с флуоресцентно маркиране в клетките на нервната система на самците. Така те открили двойка по-рано неидентифицирани мозъчни клетки, които екипът нарекъл "мистериозни мъжки клетки", MCM (Mystery Cells of the Male). Тези неврони произхождат от специализиран вид клетки, наречени глия, които съществуват и при хората и имат разнообразни активни и спомагателни роли в мозъка.

"Това е малко шокиращо," - споделя по този повод британският биолог Ричард Пуул (Richard Poole), един от авторите на откритието.

За да разберат каква е функцията на тези клетки, учените обучили червеите да "не обичат" солена среда, която са свързали с липсата на храна. След това сложили там подходящи за чифтосване животни. Оказало се, че дори една стресова среда не се пречи на съвкуплението. Но самците, у които тези два неврона MCM отстранили, предпочитали бързо да напуснат солената среда, без да обръщат внимание на наличието на подходящи за секс партньори. Може би точно тези неврони се включват във вземането на решения като дилемата "храна или секс".

Очевидно не можем да обобщим тези резултати за човека, но откритието е интересно като начало за по-доброто разбиране на неврологичната основа на някои полови специфични разлики в поведението.