23 октомври 2020

Две години след като Мъск изпрати автомобила си в космоса (видео)

| На този ден 07 февруари 31040
Снимка: SpaceX

Точно преди две години се състоя може би най-вдъхновяващият старт от съвременните изстрелвания на космически ракети.

Един старт на най-прогресиращата частна космическа компания SpaceX на Илън Мъск, който накара милиони хора отново да мечтаят.

Това бе старт-пърформънс: Първата ракета Falcon Heavy, която след време ще изпрати хора до Луната и Марс, построена от SpaceX, излетя успешно 6 срещу 7 февруари, за първото си пътешествие в един исторически изпитателен полет.

Освен двете успешни приземявания за повторна употреба на ускорителите на първата степен на ракетата, Илън Мъск изпрати червения си автомобил Тесла към Марс с манекена Старман зад волана, подпрял лакът на прозореца, под звуците на музиката на Дейвид Бауи.

Минути след изстрелването капакът на товарното отделение се отвори и автомобилът Tesla Roadster продължи своето самостоятелно пътешествие в дълбокия космос.

Ден преди старта на най-мощната ракета в историята на компанията SpaceX, основателят й Илън Мъск публикува видеоклип, който показва анимацията на всички фази на полета на Falcon Heavy, включително последната, където неговата кола Tesla Roadster с манекен на кормилото ще полети в открития космос.

Видеоклипът, качен на Instagram профила на Мъск, показва как огромната ракета ще излети от Флорида в първия си изпитателен полет.

Любопитен факт е, че българската фамилия "Velev" ще бъде гравирана на постамента, върху който ще е автомобилът на Мъск. Там ще бъдат изписани фамилиите на всички от екипа на SpaceX. Младият българин Орлин Велев Джуниър е част от екипа на Мъск от две години. Той работи в SpaceX заедно с още двама българи, между които е и баща му проф. Орлин Велев, миналата година удостоен с най-високото отличие в областта на химията в САЩ.

Къде ми е Теслата?

Предвидено бе спортният автомобил да бъде на елиптична орбита около Слънцето, като ще се приближава периодично до Марс.

Изстрелването на Tesla Roadster в космоса бе просто експеримент за демонстриране на възможностите на ракетата носител на SpaceX. Електромобилът бе монтиран на обтекателите на втората степен на Falcon Heavy.

Оттогава "космическият шофьор" се движи в космоса с изключително висока скорост вече две години, повече от 42 хиляди километра в час.

Той завърши първата си обиколка на Слънцето през август 2019 според сайта whereisroadster.com, който проследява движението на автомобила в космоса. След пълната си обиколка около Слънцето от милиард и 200 милиона километра, за която му бяха нужни 557 дни, се приближава до Марс.

Преди да изстреля своята Тесла, Мъск заяви, че има изключително малка вероятност автомобилът да се удари в Марс и изглежда това е вярно.

В рамките на следващото десетилетие, колата ще направи най-близкия си подход към Марс през октомври 2020 г. на около 7,5 милиона километра, според Джонатан Макдауъл (Jonathan McDowell), астрофизик в Харвард и специалист по космически полети. Според него следващия път, когато Теслата ще се "доближи" до Земята през март 2021 г., когато ще премине в рамките на 45 милиона км от нашата планета. Това е доста голямо разстояние - Венера понякога се доближава повече до Земята. Разстоянието от Венера до Земята варира от 38 до 261 милиона километра.

Въпреки че спортният автомобил изпълни мисията си много отдавна, изминавайки път, надвишаващ първоначалните предвиждания над 20 000 пъти, този експеримент показа, че Falcon Heavy може да изстреля полезен товар, способен да пътешества в космоса милиарди години.

Още стартове и други полезни неща

Falcon Heavy на SpaceX може да издигне в орбита близо 64 метрични тона, което е повече от два пъти полезния товар на следващата най-близка по параметри ракета носител, Delta IV Heavy, при една трета от разходите, пише сайтът на компанията.

Междувременно SpaceX вече два пъти успешно изстреля ракетата Falcon Heavy с истински полезен товар. Първото изстрелване със сателита Arabsat 6A за Саудитска Арабия бе извършено през април 2019 година.

По време на второто изстрелване, което се проведе през юни 2019 г., в орбита бяха пуснати 24 спътника, изследователски лаборатории, слънчево платно, атомен часовник с точност секунда на девет милиона години, капсули с пепел от 152 души и друго оборудване, подготвено от Министерството на отбраната на САЩ, Национална океанска и атмосферна администрация и НАСА. Общото тегло на товара бе 3,7 тона.

През 2020 г. се планират още два старта на тази свръхтежка ракета носител.

Tesla Roadster стартира от стартовия комплекс 39A на космическия център "Кенеди", 6 февруари 2018 г.

За съжаление няма да видите как Старман пресича нощното небе. Сега Земята е на противоположната страна на Слънцето и електромобилът няма отново да се приближи до Земята до 5 ноември 2020 г., когато ще бъде на около 0,346 AU (около 52 милиона км). Преди това той ще премине много по-близо покрай Марс - на „само“ 0,05 AU (около 7.4 милиона км) на 7 октомври същата година. След това Старман ще остане доста самотен - според оценките може да не се доближи до Земята преди 2047 година.

С помощта на SpaceX САЩ се надяват да изпратят хора на Марс през 2030 или по-късно. Има вероятност пътуването в дълбокия космос да стане сравнително рутинна работа преди Старман да посети родната си планета.