19 юни 2021

Две години след като Мъск изпрати автомобила си в космоса (видео)

| На този ден 07 февруари 73051
Снимка: SpaceX

Точно преди две години се състоя може би най-вдъхновяващият старт от съвременните изстрелвания на космически ракети.

Един старт на най-прогресиращата частна космическа компания SpaceX на Илън Мъск, който накара милиони хора отново да мечтаят.

Това бе старт-пърформънс: Първата ракета Falcon Heavy, която след време ще изпрати хора до Луната и Марс, построена от SpaceX, излетя успешно 6 срещу 7 февруари, за първото си пътешествие в един исторически изпитателен полет.

Освен двете успешни приземявания за повторна употреба на ускорителите на първата степен на ракетата, Илън Мъск изпрати червения си автомобил Тесла към Марс с манекена Старман зад волана, подпрял лакът на прозореца, под звуците на музиката на Дейвид Бауи.

Минути след изстрелването капакът на товарното отделение се отвори и автомобилът Tesla Roadster продължи своето самостоятелно пътешествие в дълбокия космос.

Ден преди старта на най-мощната ракета в историята на компанията SpaceX, основателят й Илън Мъск публикува видеоклип, който показва анимацията на всички фази на полета на Falcon Heavy, включително последната, където неговата кола Tesla Roadster с манекен на кормилото ще полети в открития космос.

Видеоклипът, качен на Instagram профила на Мъск, показва как огромната ракета ще излети от Флорида в първия си изпитателен полет.

Любопитен факт е, че българската фамилия "Velev" ще бъде гравирана на постамента, върху който ще е автомобилът на Мъск. Там ще бъдат изписани фамилиите на всички от екипа на SpaceX. Младият българин Орлин Велев Джуниър е част от екипа на Мъск от две години. Той работи в SpaceX заедно с още двама българи, между които е и баща му проф. Орлин Велев, миналата година удостоен с най-високото отличие в областта на химията в САЩ.

Къде ми е Теслата?

Предвидено бе спортният автомобил да бъде на елиптична орбита около Слънцето, като ще се приближава периодично до Марс.

Изстрелването на Tesla Roadster в космоса бе просто експеримент за демонстриране на възможностите на ракетата носител на SpaceX. Електромобилът бе монтиран на обтекателите на втората степен на Falcon Heavy.

Оттогава "космическият шофьор" се движи в космоса с изключително висока скорост вече три години.

Текущото местоположение на автомобила е на 53 милиона км или 2.95 светлинни минути от Земята, и се приближава със скорост от 10 948 км / ч. Същото време колата е на 132 милиона км от Марс, отдалечавайки се от планетата със скорост от 69,748 км / ч.

Автомобилът е надхвърлил своята гаранция от 60 000 км 40 хиляди пъти, изминавайки около Слънцето около 2 млд и 400 хиляди км със скорост около 120 хиляди км/ч. или 33.32 км/сек. Орбиталният му период е около 557 дни.

"Космическият шофьор" Старман е направил около две обиколки яя около Слънцето от изстрелването.

Той завърши първата си обиколка на Слънцето през август 2019 според сайта whereisroadster.com, който проследява движението на автомобила в космоса.

Преди да изстреля своята Тесла, Мъск заяви, че има изключително малка вероятност автомобилът да се удари в Марс и изглежда това е вярно.

Според Джонатан Макдауъл (Jonathan McDowell), астрофизик в Харвард и специалист по космически полети нТеслата ще се "доближи" до Земята през март 2021 г., когато ще премине в рамките на 45 милиона км от нашата планета. Това е доста голямо разстояние - Венера понякога се доближава повече до Земята. Разстоянието от Венера до Земята варира от 38 до 261 милиона километра.

Въпреки че спортният автомобил изпълни мисията си много отдавна, изминавайки път, надвишаващ първоначалните предвиждания, този експеримент показа, че Falcon Heavy може да изстреля полезен товар, способен да пътешества в космоса милиарди години.

SpaceX се надяват да изпратят хора на Марс до 2030, дори Илън Мъск наскоро заяви, че ще успее преди НАСА - през 2026 г. Има вероятност пътуването в дълбокия космос да стане сравнително рутинна работа преди Старман да посети родната си планета.

Точно преди ТРИ години, а не две. Може поне да ги поглеждате тези статии преди да публикувате...