25 септември 2020

Homo erectus е достигнал Югоизточна Азия по-късно от предполаганото досега

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 януари 2020 в 00:32 15060
Най-пълният череп на Homo erectus от Ява, откриван досега. Снимка: Hisao Baba/National Museum of Nature and Science

Ново изследване установява, че Homo erectus, един от най-ранните човешки предшественици откриван извън Африка, вероятно е достигнал Югоизточна Азия доста по-късно, отколкото се смятa преди.

В публикация в списание Science, учените съобщават, че Homo erectus пристига на о. Ява преди 1,3 до 1,5 милиона години, почти 300 000 години по-късно, отколкото се смята досега. Това датиране помага и да се разсее противоречивата идея, че Homo erectus произлиза от Азия. Дори и въпрос на няколкостотин хиляди години, това датиране потвърждава, че Homo erectus еволюира в Африка.

В археологическия обект Сангиран в Ява, учените откриват преди 100 фосила на хоминини, принадлежащи на поне три различни вида. Измежду тях да многобройни фосили на Homo erectus, за които се смята, че са най-древните фосили на хоминини в Югоизточна Азия.

Homo erectus, което означава "изправен човек" са пряк предшественик на няколко човешки вида, включително неандерталците, денисовците и съвременния човек. Тяхното пристигане, преди около 2 милиона години, бележи началото на наследствените линии на по-големи, по-бързи и по-умни хоминини. Homo erectus е и най-дълго живелият човешки вид. Не е сигурно защо са изчезнали, но е известно, че са владели Земята в продължение на почти 2 милиона години до преди 120 000 години.

Датирането на пристигането на Homo erectus на Ява е важно, защото помага да се подреди комплексния пъзел на миграциите на ранните хоминини от Африка през Евразия. Въпреки това, поставянето на дата на пристигането в Сангиран се оказва противоречиво, донякъде и заради комплексната вулканична геология на района.

За това ново изследване, екип японски антрополози изучава вулканичния материал, открит под и в слоевете, където са се намирали останките от хоминини. Анализът на тези седименти предполага, че хоминините са пристигнали в района доста по-късно от предполаганото досега, най-вероятно преди около 1,3 милиона години и не по-рано от преди 1,5 милиона години. Това означава, че разпространението на Homo erectus из Азия е отнело доста по-дълго, отколкото се смята досега.

Източник: IFLScience - Ancient Human Ancestors Arrived In Southeast Asia Much Later Than Thought