Следи от непознат роднина на човека се крият в неговото ДНК

Георги Гърков Последна промяна на 01 ноември 2016 в 15:53 7739 0

Кредит BBC

Следи от отдавна изчезнал родственик на човека може да се крият в ДНК-то на съвременните хора, според нов компютърен анализ.

Възможно е жителите на Меланезия, регион в южната част на Тихия океан, включващ Папуа Нова Гвинея и околните острови, да носят в гените си доказателства за изчезнал вид хоминиди.

"Този вид вероятно не е неандерталец нито Денисов човек.", коментира Райън Болендър (Ryan Bohlender), статистически генетик в университета в Тексас, пред Science News.

Загадъчният роднина може да произлиза от трето разклонение на генеалогичното дърво на хоминидите - дало също така началото на неандерталците и Денисованците (отдавна изчезнали братовчеди на неандерталците). Въпреки че множество фосили от неандерталци са били открити в Европа и Азия, за съществуването на денисовците знаем само по ДНК проба от пръстна кост и няколко зъба, открити в сибирска пещера.

Болендър не е първият, който предполага, че следи от далечни роднини на човека са се съхранили в човешкото ДНК, макар и да липсват фосилни останки. През 2012 г. друга група изследователи изказва сходни изводи за някои хора в Африка.

Преди по-малко от десетилетие учените установяват, че предците на съвременните хора са съчетали гените си с тези на неандерталците. Хора, живеещи извън Африка, все още носят малко количество неандерталска ДНК - което на свой ред би могло да доведе до здравословни проблеми. Болендър и негови колеги изчисляват, че европейците и китайците притежават сходно количество неандерталско потекло - около 2,8 процента. Китайците имат малко количество денисовски гени - около 0,1 процента, за разлика от европейците, които нямат никакво.

Обаче 2,74 процента от генотипа на жителите на Папуа Нова Гвинея идва от неандерталците. Денисовската ДНК при меланезийците е около 1,11 процента, а не от 3 до 6, както съобщават други изследователи.

Докато проучват това несъответствие, Болендър и негови колеги стигат до извода, че трета група хоминиди може да са оставили поколение у предците на меланезийците. "Историята на човечеството е много по-сложна, отколкото смятахме досега", допълва той.

Друга група изследователи, водена от Еске Вилерслев (Eske Willerslev), еволюционен генетик в Природонаучния музей на Дания в Копенхаген, наскоро стига до същия извод. Екипът на Вилерслев взема ДНК проби от 83 австралийци с аборигенски произход и 25 души от местни популации в планинските области на Папуа Нова Гвинея. Открита е близка до денисованската ДНК при доброволците в изследването, както съобщава екипът на 13 октомври в списание Nature. Но в структкурите се наблюдават важни особености, което насочва към възможността да идват от друг изчезнал хоминид. "Не знаем коя е била тази група", коментира Вилерслев. Възможно е да са били Homo erectus или хоминидите от Индонезия, познати като Хобити.

Но изследователите все още не са сигурни какво генетично разнообразие са притежавали денисовците. Възможно е групата, оставила поколение на предците на австралийците и папуанците, да е била подвидово разклонение.

Към момента учените знаят твърде малко за генетичния състав на изчезналите групи, така че е трудно да се каже дали особеностите в ДНК идват от неоткрити още видове - според статистическия генетик Елизабет Блу (Elizabeth Blue) от университета на Вашингтон.

В миналото видът на съвременните хора (Homo sapiens sapiens) е имал немалко срещи с вече изчезналите видове човеци и са имали множество деца.