Как „Портата към ада“ при Памуккале е убивала жертвените животни със смъртоносно газово езеро

Ваня Милева Последна промяна на 12 май 2021 в 00:01 12259 0

Илюстрация на арената. Кредит: Francesco D'Andria/University of Salento

Пещерата, която древните римляни са смятали за една от портите към подземния свят, е била толкова смъртоносна, че всички животни са падали мъртви като част от ритуално жертвоприношение. И макар животните да са умирали, хората - свещеници, които са били в близост, са оставали невредими.

Тези ритуали са се извършвали преди 2200 години, а пещерата е преоткрита от археолози от Университета в Саленто през 2011 година.

Хилядолетия по-късно учените са разбрали смъртоносната тайна на светилището - ново изследване показва, че причината е пукнатина в земята, дълбоко под пещерата, която изпуска въглероден диоксид с толкова високи концентрации, че газът може да стане смъртоносен.

Проучване, публикувано в Archaeological and Anthropological Sciences, разкрива, че вулканичните цепнатини в земята под храма, а не някаква мистериозна сила, са причината за "чудото", което кара животните да умират, а хората - не.

Светилището е било в град, наречен Хиераполис в древна Фригия, сега Турция, и бил използван за жертвоприношения на животни - бикове, водени през Плутониума - или Портата на Плутон, богът на подземния свят - от кастрирани свещеници.

Хиераполис е известен и със своите горещи извори, образувани от находища на калциев карбонат. В края на 2 век пр. н. е. династията на Аталидите, царете на Пергамон, създава града като термален спа център. Това му предназначение продължава и днес, тъй като богатата на калций вода се смята, че има лечебни качества за очни и кожни заболявания.

Белите тераси (естествени травертинови образувания и горещи басейни) в Памуккале, Турция. Кредит: Wikimedia Commons

Близо до развалините на Хиераполис се намира Памуккале - известна туристическа дестинация с уникалните природни феномени в околностите на градчето.

Водните струи, идващи от древния град Хиераполис, богати на минерални соли, падат от голяма височина и създават причудливи, вкаменени, ослепително бели каскади, които се дължат на калциевия карбонат. Когато водата достигне до повърхността, от нея се освобождава въглероден диоксид, а останалият калциев карбонат се отлага, като образува варовикови отлагания върху скалистите тераси.

По време на разкопките археолозите откриват доказателства, че е имало пейки около Плутониума - както показва тази 3D виртуална реконструкция. Посетителите са можели да наблюдават жертвоприношенията на животните на безопасно разстояние от пещерата.

Кредит: Italian Archaeological Mission in Hierapolis Archive

В древния град Хиераполис, докато свещениците са извеждали биковете на арената, хората, седнали на издигнатите седалки на арената, са можели да наблюдават как изпаренията, излизащи от портата, умъртвяват животните.

"Това пространство е пълно с изпарения, толкова мъгливи и плътни, че човек едва вижда земята. Всяко животно, което мине вътре, среща мигновена смърт. Хвърлих врабчета и те веднага издъхнаха и паднаха", пише гръцкият историк Страбон (64 г. пр. н. е. - 24 г. от н.е.).

Именно този феномен подсказва на екипа археолози местоположението на пещерата. Птиците, летящи твърде близо до входа на пещерата, и днес са се задушавали и падали мъртви - което показва, че хиляди години по-късно мястото е все още също толкова смъртоносно, както винаги.

Виновникът е сеизмичната активност под земята, според вулканологът Харди Пфанц (Hardy Pfanz) от Университета в Дуйсбург-Есен в Германия, който е ръководил изследванията на просмукващия се газ в пещерата още през 2018 г. Пукнатина, проникваща дълбоко под региона, отделя големи количества вулканичен въглероден диоксид.

Надпис на мястото в чест на подземните богове Плутон и Кора. Кредит: Francesco D'Andria/University of Salento

Екипът прави измервания на нивата въглероден диоксид в арената, свързана с пещерата, и установява, че газът - малко по-тежък от въздуха - образува "езеро", което се издига до 40 сантиметра над пода на арената.

Изследовятелите установяват, че този газ се разсейва от Слънцето през деня, но е най-смъртоносен призори след нощното натрупване.

Концентрацията достига над 50 % в самото дъно на газовото езеро и става около 35 % на 10 сантиметра, концентрация, която може да убие дори човек - но над 40 сантиметра концентрацията бързо спада.

Това са днешните останки от Плутониума в Хиераполис. В древни времена се е смятало, че това е вратата към подземния свят, тъй като животните, водени в пещерата от римски жреци, умират от задушаване. Феноменът продължава и днес - малки птици и бръмбари са намерени мъртви на същото място. Кредит: Carole Raddato/Flickr

През деня все още има малко въглероден диоксид, простиращ се на около 5 сантиметра, за което свидетелстват мъртвите бръмбари, открити от изследователския екип на пода на арената. А вътре в пещерата те изчисляват, че нивата на CO2 през цялото време варират между 86 и 91 процента, тъй като нито Слънцето, нито вятърът могат да им повлияят.

Екипът отбелязва в своя доклад, че пещерата е имала мощна притегателна сила за посетителите. На туристите вероятно са продавали малки животни и птици, които да хвърлят на пода на арената, за да бъдат принесени в жертва, а по време на празниците са били жертвани по-големи животни от свещениците.

Мястото включва останки от римски амфитеатър, построен през II век след Христа по времето на император Адриан. По-късно е реновиран при Септимий Север. Кредит: Carole Raddato/Flickr

„Докато биковете са били в газовото езеро с уста и ноздри на височина между 60 и 90 см, високите жреци (предимно гали) винаги са стояли изправени в езерото, като са внимавали носът и устата им да са над токсичното ниво на хадеския дъх на смъртта“, пишат от екипа в своя доклад от 2018 г.

„Съобщава се, че понякога са използвали камъни, за да стъпят по-високо“.

Мястото днес. Кредит: Francesco D'Andria/University of Salento

"Зрителите могат да видят, че животни, толкова здрави и мощни като биковете, загивали за минути, докато свещениците са оцелявали", пише Пфанц, добавяйки, че свещениците може би са знаели за свойствата на газа и на кое ниво е най-висока концентрацията.

Той предполага, че жертвоприношенията на животни са ставали вечер или ранна сутрин, когато процентът на СО2 е най-висок, а богослуженията на жреците са изпълнявани след обяд, когато въздухът е най-малко токсичен.

Но наличието на маслени лампи също предполага, че свещениците са ходили близо до пещерата през нощта, според изследователя, който е намерил пещерата, Франческо Д'Андрия (Francesco D'Andria).

Хиераполис в съвременната Турция е известен със своя храм, където свещениците са извършили чудеса. Ministry of Culture and Tourism

Откритието може да помогне да се разкрият местоположенията на други Плутониуми чрез изучаване на сеизмичната активност.

Ancient Roman 'Gate to Hell' Killed Victims With Its Deadly Lake, ScienceAlert