Как може да видим най-ярката комета за 2018 година?

НаукаOFFNews Последна промяна на 13 декември 2018 в 11:40 5275 0

Кредит Jim Denny

Кометата 46p/Wirtanen над Kaua`i, Hawaii.

Чували ли сте за кометата 46P/Wirtanen?

Тя минава най-близо до Слънцето на 12 декември 2018 г. и най-близо до Земята само няколко дни по-късно, на 16 декември.

Кометата Wirtanen е най-ярката комета в нощното небе сега и ще бъде най-ярката комета за 2018 г.

Въпреки че сега е теоретично видима за просто око, тази комета не се вижда лесно без помощни средства - телескопи или бинокли. Най-добре се вижда, разбира се, от тъмно място. Ако нямате такива възможности, посетете проекта Virtual Telescope Project за безплатно онлайн наблюдение на кометата Wirtanen на 17 декември, приканва Earth&Sky.

Посетете проекта Virtual Telescope Project за безплатно онлайн наблюдение на кометата Wirtanen на 17 декември.

От началото на декември много наблюдатели по света съобщават, че кометата 46P/Wirtanen (Уиртанен) е достатъчно ярка, за да се види с просто око, но е като размито петно в звездното небе. Проблемът е, че слабата светлина, отразена от кометата, се разпръсква в голямата кометна атмосфера или кома.

Така че трябва да търсим голям, дифузен, блед обект.

Кометата се движи всяка нощ пред едни и същи звезди, както от Северното полукълбо, така и от Южното полукълбо. Но както винаги, нашата ориентация към тези звезди е различна от различните части на Земята. Къде трябва да гледате на дадена дата? Вижте графиките.

Интерактивна карта за позицията на кометата 46P/Wirtanen на theskylive.com

Ето къде трябва да гледаме от София в нощта на 15 декември 2018 г., когато кометата ще бъде най-близо. Погледнете  на изток, малко след свечеряване. Имайте предвид, че кометата е приблизително на линията между ярката звезда Алдебаран, във формата V на бика в Телец и звездния куп на Плеядите. In-the-Sky.org

Пътят на кометата 46P през декември 2018 г. Числата отбелязват датите, когато кометата ще се появи на тези места. Графиката е за Северна Америка, но и за България ще е между същите звезди приблизително на тези дати. Графика: SkyandTelescope.com.

Кометата все още се приближава и така става все по-ярка. Тя трябва да е най-ярка около 16 декември, когато ще премине най-близо до Земята в рамките на 7.4 милиона километра. По това време нейната звездна величина трябва да бъде около 3 (някои казват по-близо до 4, което означава, че кометата е по-слаба).

Ако кометата бе точков източник, като звезда, тя би била със средна яркост. Но дифузната кома и почти пълната луна на 16 декември ще затруднят наблюденията.

Композитно изображение, показващо кометата 46P/Wirtanen с комата ѝ в началото на декември, в сравнение с размера на пълната Луна. Яркостта на кометата се разпростира върху голяма площ и затова е толкова трудно да се види. Изображение: Brian D. Ottum ( @astropicsdaily / Instagram).

Още подробности за кометата 46P/Wirtanen

Кометата е "мръсна снежна топка" с големина само няколко километра, която се движи през слънчевата система и обикновено е невидима. Когато ядрото на кометата се доближи до Слънцето, повърхността му се изпарява, предизвиквайки облачна атмосфера (кома) около ядрото, което може да се види. Характерната опашка на кометата може да се образува само когато е далеч от Слънцето.

Леденото ядро ​​на кометата 46P/Wirtanen е с размер само 1,2 км. Междувременно нейната кома е по-голяма от планетата Юпитер.

Поради ориентацията в космоса на Земята и Wirtanen, когато кометата е най-близо, опашката ѝ ще бъде зад кометата и няма да се вижда от гледната точка на Земята. Досега не се е виждала голяма опашка от тази комета, но това може да се промени. В следващите дни може да се развие леко извита опашка.

Според астрономи от Университета в Мериленд сегашното преминаване на кометата Wirtanen в близост до Земята (близо по стандартите на кометите) ще бъде десетият най-близък подход на кометата в съвременната история.

Когато е най-близо до нас, кометата ще бъде на около 30 пъти разстоянието до Луната (11,5 милиона километра).

Рекордът за най-близка наблюдавана комета за цялата човешка история е на D/1770 L1 Lexell, която е била на по-малко от шест пъти разстоянието от Земята до Луната през юни 1770 г.

Понастоящем от Wirtanen се вижда само мъглявина, зеленикава топка с много къса опашка.

На 15-16 декември 2018 г., когато кометата Wirtanen е най-близо до Земята, това ще бъде на по-малко от 4 дни след перихелия на кометата или най-близката точка до Слънцето. Тъй като кометите стават по-активни, когато се приближават до Слънцето, може да се очаква кометата да е по това време близо до най-високата си яркост.

Кометата Wirtanen идва веднъж на всеки 5,4 години близо до Слънцето.

Кометата 46P / Wirtanen трябва да премине най-близо до слънцето на 12 декември 2018 г. и най-близко до Земята само няколко дни по-късно. НАСА

Между другото кометата 46P/Wirtanen бе първоначалната цел на мисията Rosetta на Европейската космическа агенция, но тъй като стартът бе отложен, бе избрана друга комета - 67Р/Чурюмов-Герасименко.