Какво се случи с китайската ракета, която се разби в Луната? (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 08 март 2022 в 00:01 27613 0

Траектория на Chang’e 5 T1 според китайските източници. Кредит: Синхуа (Xinhua)

Остатъчен компонент от предполагаема китайска ракета експлоадира в Луната след години пътешествие в дълбокия космос на 4 март, точно както прогнозираха специалисти по наблюдение на космоса.

Ако законът на гравитацията не се е променил, космическият боклук би трябвало да е ударил Луната в 14:25 българско време на 4 март. Ударът се очаква да генерира нов кратер на Луната с размер до 20 метра.

Според специалистите това е първият път, когато космическият боклук се сблъсква с лунната повърхност по погрешка.

Тъй като сблъсъкът се е случил от далечната страна на Луната, ще са нужни месеци, за да могат астрономите да локализират кратера, да потвърдят удара и може би да открият научни данни от подповърхностния слой, които ще сложат край на дебата за произхода на Луната.

Нова, базирана на физичните закони анимация, създадена от AGI, изобразява точно какво се е случило, когато космическият кораб се е сблъскал с лунната повърхност в кратера Херцшпрунг, огромен лунен ударен кратер от далечната страна на Луната.

Предаване "на живо" бе невъзможно, тъй като инцидентът е станал извън полезрението на каквито и да било обсерватории или орбитални спътници.

Въпреки това е възможно новият кратер да бъде сниман от лунния орбитален апарат на НАСА LRO или космическия кораб на Индия Chandrayaan-2, като и двата са в орбита около Луната, за да се потвърди ударът.

Видеоклипът, вграден в края на статията, е достъпен и в YouTube, изобразява подхода и въздействието на ракетата.

Софтуерните пакети Systems Tool Kit (STK) и Orbit Determination Tool Kit (ODTK), използвани за създаването на филма, се използват от космическата аерокосмическа и военна общност за моделиране на сложни мисии.

Тази последователност от изображения улавя падащия бустер Change 5T1 при последния му подход край Земята на 9 февруари. Кредит: Gianluca Masi / Virtual Telescope Project

Чий е този боклук?

Бил Грей (Bill Gray), американски астроном и разработчик на софтуера за проследяване на астероиди Project Pluto, наблюдава отломките от 2015 г.

Грей първо решава, че отломките са от ракетата на SpaceX Falcon 9, изпратена в космоса през февруари 2015 г., за да достави климатична обсерватория в дълбокия космос, но по-новите доказателства сочат, че космическият боклук е горната степен на ракета от китайската Chang'e 5- Мисия T1, която стартира през октомври 2014 г. като част от тестова мисия за изпращане на капсула за проба до Луната и обратно. Служители на китайското външно министерство обаче оспорват тази идея, както съобщихме по-рано

Lunar Reconnaissance Orbiter засне мястото на удара от горнaта степен на Сатурн V от мисията Аполо 14. Кредит:
NASA/LRO

Известно объркване предизвика фактът, че 18-та ескадрила за космически контрол на американските Space Force (18SPCS), която наблюдава космическите отпадъци около Земята, съобщи, че ракетата на мисията Chang'e 5-T1 е изгоряла в земната атмосфера. Бил Грей се усъмни в достоверността на тези наблюдения.

По-късно 18SPCS признава пред The ​​Verge в изявление, че Long March 3C  наистина не е навлязла отново в нашата атмосфера и е останала на орбита след изстрелването си.

Източник: What Happened To The Chinese Rocket That Crashed Into The Moon? [LOOK]