Млечният път е твърде голям за заобикалящата го среда (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 25 януари 2023 в 00:01 4686 0

Фрагмент от симулацията на Illustris, показващ тъмната материя (зелено и синьо) и галактиките като жълти точки. Кредит: Снимки: Miguel A. Aragon-Calvo. Симулационни данни: Illustris TNG Project

Има ли нещо специално в нашата галактика Млечен път? Тя е умерено голяма, с най-разпространената спираловидна форма.

Но астрономи наскоро намират една странност, която не е наблюдавана в нито една от изследваните досега галактики: Млечният път е твърде голям за заобикалящата го среда.

По-конкретно, изглежда, че той е твърде голям за района, в който се намира, известен като Местната стена (Local Sheet). Тази сплескана подредба от галактики има сходни скорости и е ограничена от относително празно пространство, наречено войд, от двете страни. Нашата Местна стена, като пример за "космологична стена", е притисната от Местния войд от едната страна от Южния войд в другата.

Тази космологична стена, Местната стена, влияе върху начина, по който Млечният път и близките галактики се въртят около оста си, прави ги по-организирани, отколкото ако се намирахме на което и да е друго място във Вселената без такава стена.

Обикновено галактиките са много по-малки от космологичната стена, която ги заобикаля. Но не и Млечният път, който се оказва по-голям според симулациите на галактики, извършени в рамките на проекта Illustris TNG.

Мигел Арагон (Miguel A. Aragon) и неговият екип от Instituto de Astronomía, Мексико са извършили симулации на милиони галактики в куб със страна един милиард светлинни години.

Изглед отгоре на Местната стена, към която принадлежат Млечният път и 13 други галактики. Кредит: Hd93129/Wikimedia Commons

Симулациите показват, че са малко галактиките (приблизително една на милион) като Млечния път - вградени в космологична стена, подобна на Местната стена, и са толкова масивни, колкото нашата галактика.

Астрономите предупреждават, че трябва да се пазим от "коперниканско пристрастие", че трябва да внимаваме да не си отреждаме важно място във Вселената.

Засега обаче изглежда, че галактиката Млечен път е специална: изчисленията показват, че ще трябва да изминем поне половин милиард светлинни години, за да открием друга космологична стена с галактика, голяма колкото Млечния път, стотици пъти по-далеч от най-близката до Млечния път галактика - добре познатата галактика Андромеда.

Справка: The unusual Milky Way-local sheet system: implications for spin strength and alignment