26 юни 2022

НАСА ще представи първите снимки от космическия телескоп "Джеймс Уеб" днес. Ето къде да ги намерите.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 февруари 2022 в 15:47 42090

НАСА ще разкрие първите по рода си изображения от космическия телескоп "Джеймс Уеб" днес, 11 февруари. Изображенията няма да са много впечатляващи като тези на "Хъбъл", но ще бъдат показани в 17:30 ч. българско време преди пресконференция на НАСА.

Първите изображения, заснети от "Джеймс Уеб" , най-големият телескоп, летял някога в космоса, ще бъдат пуснати днес в 10:30 ч. EST (17:30 ч. българско време) чрез блога на НАСА James Webb Space Telescope. Ще можете да намерите изображенията тук, след като излязат на живо. НАСА също така ще проведе престелеконференция в 11 ч. EST (18:00 българско време), за да обсъдят изображенията и последния напредък на Webb след старта на 25 декември.

Тази анимация на космическия телескоп Джеймс Уеб показва как светлината се отразява от неговите огледала върху научните инструменти. Кредит: НАСА

Учените от НАСА не веднъж подчертават, че първите изображения от "Джеймс Уеб" , която е мощна инфрачервена обсерватория, няма да приличат на зашеметяващите космически снимки от подобни космически телескопи. Вместо това се очаква първите изображения да бъдат замъглени и повтарящи се от 18-те сегмента на основното огледало на "Джеймс Уеб" . Тези изображения са събрани от основната камера на телескопа, наречена "близка инфрачервена камера", и са част от процеса на фина настройка на телескопа.

„Ранните инженерни изображения, създадени по време на този етап от процеса, наречен „идентификация на сегментно изображение“, съединяват повече от 1000 изображения, за да образуват 18 нефокусирани версии на една звезда“, пише НАСА в актуализация в четвъртък (10 февруари). "Това служи като отправна точка за постепенно подравняване на огледалните сегменти на Webb в една прецизна система."

Първата цел на телескопа е звездата HD 84406, звезда от слънчев тип в съзвездието Голяма мечка, която е бледа и не може да се види с невъоръжено око.

Звездата HD 84406 се намира в съзвездието Голяма мечка, близо до Голямата мечка. Кредит: SkySafari

Подравняването на огледалните сегменти на "Джеймс Уеб" се очаква да отнеме до три месеца, така че 18-те сегмента да функционират като едно сплотено огледало. След като приключи, "Джеймс Уеб"  ще бъде готов за мисията си да надникне по-дълбоко във Вселената от всякога.

Температурите на огледалните сегменти от сряда, 9 февруари. Кредит: НАСА

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" на стойност 10 милиарда долара е най-големият и най-мощният космически телескоп, стартиран някога. В момента се намира в точка за наблюдение, наречена точка на Лагранж  L2 на системата Земя-Слънце. Там се очаква космическият телескоп да наблюдава космоса, за да разгадае мистериите на първите звезди и галактики, тъмната материя, екзопланетите и други астрономически феномени.