27 май 2019
  •  Говорят медиците

На 30 април 1777 г. се ражда принцът на математиката Карл Гаус

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 април 2019 в 00:0070990
Снимка: Wikimedia Commons

Ако математиката, както твърди Гаус, е царицата на науките, то тогава самият Гаус е цар в математическото царство.

И наистина, понякога Карл Фридрих Гаус е наричан Princeps mathematicorum („Принц на математиците“) и „най-великият математик след Античността“.

Най-великият математик на всички времена показва своите способности от много ранна възраст - на три години може да чете и пише, и дори поправя сметките на баща си.

Разказват, че веднъж учителят му решил да си осигури свободно време като постави трудоемка задача на децата: да съберат числата от 1 до 100. Но останал много разочарован - малкият Гаус много скоро съобщил отговора, при това верния, което отнело много време на самия учител да провери. Така възниква немного известният „Метод на Гаус“.

Гаус написал сумата от 1 до 100 така: S=1+2+3+...+98+99+100

Забелязал, че сборът на всяка двойка числа - първото и последното, второто и предпоследното и т.н. е един и същ:
1+100=99+2=3+98 и т.н. до 50+51

Така сумата на числата от 1 до 100 се получава много лесно: 100.(100+1)/2=50.101=5050

Става известен математик още на 24-годишна възраст заради решението на най-трудния проблем за построяване на правилни многоъгълници? С помощта само на пергел и линийка, той построява правилен седемнайсетъгълник, фигура, издълбана на паметника му в Брауншвайг.

През същата година Гаус въвежда използването на модулна артиметика, която силно опростява преобразуванията в теорията на числата. По същото време доказва квадратичния закон за реципрочност, който дава възможност за определяне на решимостта на всяко квадратно уравнение в дадена модулна аритметика, както и закона за разпределението на простите числа. Той установява също, че всяко цяло положително число може да се представи като сбор от най-много три триъгълни числа. През октомври публикува резултатите си за броя на решенията на полиномни уравнения с коефициенти в крайни полета.

В продължение на почти петдесет години работи като професор и директор на обсерваторията в Гьотинген.Прославя се след като изчислява къде се намира малката планета Церера.

Години по-късно с неговото име е наречена друга малка планета.

По това време вече целият свят измерва магнитната индукция с Гауси, нарича "Гаусово" нормалното разпределение на вероятностите на случайни величини, системи от линейни уравнения решава чрез метода на Гаус, дори пасха се изчислява с алгоритъм, предложен от Карл Гаус.

Той построява първата неевклидовата геометрия, но не публикува резултатите, "защото повечето хора няма да разберат за какво става дума".

Карл Фридрих Гаус, разпределението на Гаус и обсерваторията Гьотинген на банкнота от 10 DM.

Тази година Google почете великия математик с дудъл: