16 февруари 2019
  •  Говорят медиците

На 6 февруари 1886 е открит елементът германий, предвиден от Менделеев

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 февруари 2019 в 00:0362493

Съществуването на елемент с такива физико-химични свойства е прогнозирано от Дмитрий Менделеев още през 1871 година, който го нарича "ека-силиций (което на латински означава "подобен на силиций").

15 години по-късно, през 1875 година професорът по минералогия Фрайбергската минна академия Велсбах намира в немски мини нов минерал и го нарича аргиродит заради присъствието на сребро. Велсбах моли Винклер, също професор във Фрайбергската академия, да направи пълен химичен анализ на минерала, а той открива в него нов елемент първо във вид на соли, а след това в чист вид. Оказа се, че това е "ека-силиций".

Естествено Винклер не искал да остави това име и първоначално предлага названието "нептуний" на планетата Нептун, чието откриване също е прогнозирано предварително. Но става ясно, че така вече е наречен друг новооткрит елемент (което се оказва фалшива новина, но вече е твърде късно). Тогава Винклер, откривателят му, го нарича в чест на родината си -германий. Това име не се харесва на всички, но самият Менделеев го одобрява и оттогава остава с това име в периодичната таблица.

Германий е добър полупроводник и дълго време бе важен компонент на транзисторите, а сега и на компютърните чипове. Освен това има и много важни биологични функции - може да пренасят кислород до тъканите на тялото (като хемоглобин) и подобрява имунитета.

Попе, ползва се германият в чиповете. Е, не в чист вид както беше в транзисторите едно време, де.

Някога всички хибридни чипове за СВЧ бяха германиеви.
А сега германият се връща в каналите на мос транзисторите, и в чиповете. И в лазерчетата.
Германият никога не е имал какъвто и да било принос в чиповете.

Впрочем названията ека-силиций, ека-алуминий и забравих кое трето не са от латински. Менделеев е недолюбвал латинския още от училище и думичките "ека" са от санскрит.

На чаша кафе с Фридлиб Рунде