01 февруари 2023

На 8 декември 1730 г. е роден Ян Ингенхауз, откривателят на фотосинтезата

| На този ден 08 декември 10050

Роденият на тази дата холандско-английски физиолог, биолог и химик Ян Ингенхауз е известен е най-вече като откривател на фотосинтезата.

Ян Ингенхауз, заедно с Джоузеф Пристли, доказва, че слънчевата светлина е основен компонент при превръщането на въглеродния диоксид в кислород от зелените растения, че те имат способността да фиксират въглерода и да пречистват въздуха като отделят кислород в полза на дишането на животните.

Той открива също, че съществува процес, аналогичен на дишането на животните, т.е. абсорбиране на кислород от растенията и отделяне на въглероден диоксид - зелената част на растението (съдържаща хлорофил) диша на тъмно, а растителната част без хлорофил - на тъмно и на светло.

Ян Ингенхауз провежда опити с електричество, изучава топлопроводимостта в металите. През 1785 г. той описва хаотичното движение на частици въглероден прах над етанолови пари, което прави Ян Ингенхаус откривател на Брауновото движение.

По-рано, като лекар, подкрепя използването от Едуард Дженър на инокулация с жива ваксина срещу дребна шарка за защита срещу болестта. Ингенхауз бързо придобива много ценни контакти в Лондон и става експерт по инокулиране. През 1767 г. той ваксинира 700 селяни по време на успешна борба с епидемията в Хертфордшир. Успешно ваксинира срещу едра шарка във Виена членовете на семейство Хабсбург през 1768 г., след което става частен съветник и личен лекар на императрица Мария Терезия Австрийска.

Ингенхоус е бил усърден експериментатор, изучавал почвите и храненето на растенията. Той въвежда използването на покривни стъкла върху предметните стъкла за микроскоп.

Усъвършенства фосфорните кибритени клечки и изобретява запалка, работеща на водородно гориво, работи върху апарати за генериране на статично електричество.