15 август 2018
  •  Говорят медиците

На живо: Стартът на ракетата Delta IV Heavy със слънчевата сонда Parker

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 август 2018 в 00:0023171
Снимка: NASA

Изстрелването на ракетата-носител Delta IV Heavy с изследователската сонда Parker Solar Probe ще се осъществи на 11 август в 10:48 часа (българско време) от Кейп Канаверал, стартова площадка SLC-37.

Изследователската сонда Parker Solar Probe ще се отправи към Слънцето.

Ще може да наблюдавате старта в нашия сайт:

Мисията Parker Solar Probe

Както е планирано от специалистите на НАСА космическият апарат ще долети до Слънцето толкова близо, колкото никоя друга сонда досега. Сондата Parker ще се доближи до повърхността на Слънцето на разстояние от около 6,40 милиона км. За тази цел сондата е снабдена със специален топлинен щит.

Предполага се, че мисията ще позволи на учените да направят максимално подробен анализ на редица въпроси, свързани със слънчевия вятър и короната на нашата звезда.

Сондата Parker Solar Probe е кръстена на астронома Юджийн Паркър, който през 1958 г. за първи път в статията "Динамика на междупланетния газ и магнитните полета ", публикувана в списание на Astrophysical Journal, предположи съществуването на слънчевия вятър.

Слънцето излъчва непрекъснато поток от заредени частици с висока енергия, които имат огромно влияние върху живота и технологиите на Земята - компютрите, сателитната комуникация.

Мисията ще бъде революционна по замисъла си, безпрецедентен опит да достигне и изследва фотосферата - повърхността на нашето Слънце и да отговори на въпроси, вълнували учените от десетилетия.

Учените се надяват, че новата мисия ще успее да отговори на такива въпроси като загадъчното "магнитно присъединяване, което предизвиква слънчевите изригвания.

Магнитно присъединяване. Източник: NASA/Goddard/Conceptual Image Lab

След старта си апаратът на НАСА ще прелети покрай Венера седем пъти, за да намали разстоянието си до Слънцето и да изпозва гравитацията на планетата. Тази маневра трябва да се извърши с точност до един метър.

Апаратът ще извърши общо 24 обиколки около Слънцето, като при последните три космическият кораб ще прелети на разстояние от 6,3 милиона километра от повърхността на Слънцето. Това е около седем пъти по-близо, отколкото който и да е космически кораб е стигал до нашата звезда. Той ще се подложи на 570 пъти по-висока слънчева радиация от всеки космически кораб в орбита около Земята.

"Това ще бъде най-бързата и най-горещата мисия", отбеляза Никола Фокс на пресконференцията, която обяви мисията в края на май миналата година.

При навлизането си в короната на нашата звезда сондата може да направи много детайлни измервания като проследи магнитните полета и хване няколко слънчеви частици без да изгори. Изследователите се надяват да научат повече за короната - тази загадъчна свръхгореща "атмосфера" на Слънцето.

Космическият апарат ще бъде оборудван с инструменти за изучаване на магнитното поле и измерванията на плазмата и слънчевия вятър - непрекъснатият поток от заредени частици, изхвърлян в космоса от короната. По-доброто разбиране на процесите, управляващи слънчевия вятър, ще доведат до по-добри прогнози на "космическото време", което е много важно за пилотираните космически кораби, особено в контекста на пилотираните мисии до Марс, които ще се проведат през 20-те.

Космическият апарат и инструментите му ще бъдат защитени от слънчевата топлина със щит, дебел 11см, от въглероден композит, който ще трябва да издържа на температури, които достигат почти 1400º С, но ще запази ниска температура за полезния товар на космическия кораб.

Delta IV Heavy, с чиято помощ ще бъде изпратена сондата е тежък клас ракета, разработена от американската компания United Launch Alliance. Това е една от най-мощните ракети в света, способна да изведе на ниска опорна орбита до 28 тона.

Впечатляващо предизвикателство към системите за контрол на ориентацията на космическия апарат - топлоустойчива е само едната му страна.

При другите космически апарати краткотрайната загуба на ориентация може да наруши работата или да влоши връзката със Земята. Или да ги остави с недостатъчно захранване с електричество. Нищо от това не е непосредствен проблем и има време за оправяне, понякога с месеци.

Тук броени секунди извън сянката на топлинния щит означават край на мисията.

Виц на деня: 9 август