11 декември 2019
  •  Говорят медиците

Находка разкрива един постапокалиптичен свят изцяло доминиран от морски гъби

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 февруари 2017 в 09:0048640
Разнообразни гъби на 444 млн години от флората и фауната Анджи от Китай. Те са процъфтявали, когато всичко около тях е загинало. Снимка: J. Botting, et al./Current Biology

Морските гъби са преживели масовото измиране през периода ордовик, без да намалят видовото си разнообразие, съобщава EurekAlert!

Едно от 5-те масови измирания в живота на Земята, се е случило в края на периода ордовик, преди 445 милиона години и е довело до изчезнето на 85% от видовете. Това е станало в резултат на внезапна, сурова ледена епоха, последвана от също толкова бързо затопляне и съответните промени в химията и теченията на океана. Планктонът е започнал да се възстановява доста бързо, но досега малко се знаеше за живота в по-дълбоките части на морското дъно.

Сега съвместен екип от изследователи от Китай и Великобритания са разкрили нова фосилна фауна, наречена "Биота Анджи" (Anji Biota), в отложения със запазени деликатни скелети и меки тъкани от периода непосредствено след масовото измиране през късния ордовик. Вкаменелостите флора и фауна "Анджи" са открити в бамбуковите гори на окръг Анджи в северозападната провинция Джъдзян, Китай. Намерени са в тесни глинести пластове, разположени на няколко места до 10 км едно от друго. Биотата Анджи е изключително разнообразна, с близо 100 вида, открити още в първата фаза на изследването. Изненадата обаче е, че това разнообразие е почти изцяло съставено от морски гъби.

Изследването е публикувано в Current Biology.

Rarity in mass extinctions and the future of ecosystems/Pincelli M. Hull et al/Nature

Намерените фосилни записи представляват изумителна гама от видове морски гъби, с разнообразие, превъзхождащо съвременната фауна. Повечето от преживелите масовото измиране екосистеми са съставени от дребни, закърнели видове. Но екземплярите морски гъби от Биотата Анджи са големи и сложни. Те не приличат на другите оцелели след катастрофата видове - тези прости животни са процъфтявали.

Гъбите не са единствените животни на морското дъно обаче. Заедно с хилядите гъби са открити няколко конусовидни мекотели, подобни на науилусите и един единствен фосил на морски скорпион.

Защо този постапокалиптичен свят е изцяло доминиран от гъби?

"Смятаме, че морските гъби са процъфтявали, защото могат да понасят големи промени в температурата и ниски кислородни нива, а източникът им на храна (органични частици във водата) е нарастнал неимоверно от смъртта и унищожението наоколо" - обяснява водещият автор Джо Ботинг (Joe Botting).

Съвременни морски гъби - "инженери" на  подводните екосистеми. Снимка: The Molecular Ecologist

Морските гъби са известни днес като "инженери" на екосистемите, те стимулират биологичното разнообразие като стабилизират седиментите и осигуряват местообитания. В случая на катастрофата през късния ордовик, това изобилие от морски гъби може да е помогнало на екосистемата да се възстанови.

Екипът също така отбелязва, че е регистрирано изобилие от гъби и след други масови измирания, което предполага, че това е един общ модел след екологичен колапс.

Ако морските екосистеми започнат да загиват заради човешката дейност, може да се очаква гъбите да завладеят моретата отново.