Няколко геомагнитни бури поразяват Земята тази седмица

Полярните сияния са възможни на юг чак до Северна Англия и Северна Ирландия

Ваня Милева Последна промяна на 14 март 2022 в 07:17 15025 0

Нашето красиво слънце, гледано в множество дължини на вълната по данни от 14.03 на NASA SDO

Слънцето продължава буйното си поведение с изригвания и коронални изхвърляния на маса почти всеки ден от средата на януари.

Това означава, че се е случило неизбежното: някои от тези изригвания са избухнали в посока на Земята, което означава, че ни очакват слънчеви бури.

Слънчевите бури са нещо доста нормално, които се случва винаги, когато нашето Слънце стане по-активно. В резултат на това изхвърлянията на коронална маса и слънчевите ветрове причиняват смущения в магнитното поле на Земята и горните слоеве на атмосферата. В момента се случват и двете.

Центърът за прогнозиране на космическото време към Националната океанска и атмосферна администрация на САЩ (NOAA) и британската метеорологична служба публикуваха предупреждения за леки и умерени геомагнитни бури през следващите няколко дни.

Това не означава, че има за какво да се тревожим - всъщност вече бяхме засегнати от леки и умерени геомагнитни бури през последните няколко дни, като се насочват към G1 и G2 по петстепенната скала за слънчеви бури.

Това ниво показва, че може да има известно влошаване на високочестотните радиосигнали на високи географски ширини и може да се наложи да се предприемат коригиращи действия за спътниците поради промени в съпротивлението. Възможно е да има колебания в електрическата мрежа и някои смущения в работата на сателитите.

Класификация на магнитните бури

K индексът е отклонението на магнитното поле на Земята от нормата за тричасов интервал. Индексът е въведен от Юлиус Бартелс през 1938 г. и представлява стойности от 0 до 9 за всеки тричасов интервал (0-3, 3-6, 6-9 и т.н.) от световното време.

Kp индексът е планетарният индекс. Kp се изчислява като средната стойност на K-индексите, определени в 13 геомагнитни обсерватории, разположени между 44 и 60 градуса северна и южна геомагнитни ширини. Диапазонът му също е от 0 до 9.

G-индексът е петточкова скала за силата на магнитните бури, въведена от NOAA през ноември 1999 г. G-индексът характеризира интензивността на геомагнитната буря по отношение на въздействието на вариациите в магнитното поле на Земята върху хора, животни, електротехника, комуникации, навигация и др. В този мащаб магнитните бури се подразделят на нива от G1 (слаби бури) до G5 (изключително силни бури). G-индекс съответства на Kp минус 4; G1 съответства на Kp = 5, G2 - Kp = 6, G5 - Kp = 9.

Може също да се наблюдава нарастване на активността както на северните, така и на южните полярни сияния.

„Има вероятност за усилване на полярните сияния на 13 и 14 март в резултат на две изхвърляния на коронална маса (CME) и високоскоростен поток от коронална дупка, пристигащи към Земята“, съобщава британската метеорологична служба.

Тези светлинни шоута могат да се видят до 55 градуса ширина и на двата полюса и може да са възможни на юг чак до Северна Англия и Северна Ирландия.

Кредит: British Met Office

Изхвърлянето на коронална маса или CME (coronal mass ejection) е почти точно това, както звучи. Слънчевата корона – най-външната област на атмосферата му – изригва, изхвърляйки плазма и магнитни полета в космоса. Ако CME е насочено към Земята, сблъсъкът на слънчевото изхвърляне с магнитното поле на Земята може да причини геомагнитна буря - известна още като слънчева буря.

Слънчевите ветрове излизат от „дупките“ в слънчевата корона. Това са по-хладни, по-малко плътни области на плазма в атмосферата на Слънцето, с по-отворени магнитни полета. Такива открити региони позволяват на слънчевите ветрове да бъдат изхвърлени по-лесно, издувайки електромагнитна радиация в космоса с висока скорост. Ако дупката е обърната към Земята, тези ветрове могат да духат право към нас.

Когато заредените частици от Слънцето ударят земната атмосфера, те се насочват по линиите на магнитното поле на Земята към полюсите, където се спускат в горната атмосфера и взаимодействат с молекулите в нея. Това взаимодействие йонизира молекулите и ги кара да светят. Това е полярното сияние.

Според прогнозата за полярните сияния на Space Weather 14 и 15 март имат максимални нива съответно на Kp 6 и Kp 5 на десетточковия Kp индекс на геомагнитна активност. Това означава голяма възможност за ярки, динамични сияния с вероятност от аврорални корони.

Слънцето е малко по-активно напоследък. Нашата звезда преминава през 11-годишни цикли на активност, с подчертан пик и спад, известни като слънчев максимум и слънчев минимум. Слънчевият минимум, когато магнитното поле на Слънцето е най-слабо, настъпва, когато магнитните полюси на Слънцето сменят местата си. Последният слънчев минимум настъпи през декември 2019 г.

Това означава, че в момента ескалираме към слънчевия максимум, когато слънчевото магнитно поле е най-силно. Тъй като магнитното поле на Слънцето контролира неговата активност, това означава, че ще наблюдаваме нарастване на слънчевите петна, слънчевите изригвания и CME. (Слънчевите петна са временни области на силни магнитни полета, които се образуват, когато слънчевото магнитно поле се заплита.)

Слънчевият максимум трябва да настъпи около юли 2025 г. Може да е трудно да се предвиди колко активен ще бъде даден цикъл, но има доказателства, че може да навлизаме в най-силния цикъл, регистриран досега.

По-мощните слънчеви бури могат да причинят по-сериозни проблеми, така че се надяваме, че нашата звезда ще я държи сравнително спокойно.

Източник: Officials Confirm Several Geomagnetic Storms Are Hitting Earth This Week